وزیر علوم: دانشگاه های ایران جای خود را در رتبه بندی جهانی باز کرده اند

تشخیص خبر : وزیر علوم، تحقیقات و فناوری گفت: ایران با انجام ۱۴۱ پروژه مشترک تحقیقاتی با دیگر کشورها و سه پروژه کلان در سال ۹۴، به قطب علمی منطقه تبدیل شده و برای اولین بار دانشگاه های ما جای خود را در رتبه بندی های معتبر جهانی باز کرده اند.

به گزارش تشخیص خبر به نقل از ایرنا، محمد فرهادی در مراسم آغاز سال تحصیلی دانشگاه عالی دفاع ملی با تبریک آغاز سال تحصیلی افزود: در تولید علم برتر در سال جاری رتبه اول و در شتاب رشد علمی، رتبه دوم دنیا را به دست آورده ایم.
وی افزود: آخرین نتایج رتبه بندی ها نشان می دهد که ۱۳ دانشگاه ایران در حال حاضر در رتبه بندی تایمز و در جمع ۹۷۸ دانشگاه برتر جهان از ۷۹ کشور حضور دارند که از این میان، ۵ دانشگاه کشورمان برای اولین بار این حضور را تجربه می کنند.
وزیر علوم گفت: در زمینه ارتباط دانشگاه با صنعت و جامعه حرکت های خوبی شده و رشد قابل توجهی داشته ایم که در این خصوص می توان به مشارکت دانشگاهها در طرح ازدیاد برداشت از مخازن ۲۰ میدان نفتی و قراردادهای همکاری با وزارتخانه های نیرو، جهاد کشاورزی، صنعت و دفاع اشاره کرد.
وی افزود: موفقیت های امروز در نتیجه خودباوری ناشی از ایثارگری و فداکاری های دوران انقلاب اسلامی و دفاع مقدس است و دانشگاه ها نیز رشد خود را از آن دوران شروع کردند و بسیاری از مقاطع تحصیلات تکمیلی در آن دوران ایجاد شد.
فرهادی گفت: آموزش در دوران دفاع مقدس هیچگاه تعطیل نشد و کلاس های درس در جبهه ها تشکیل می شد و بسیاری از دانشگاه های نظامی امروز مانند دانشگاه هوایی شهید ستاری، نیروی دریایی نوشهر و امام حسین (ع) در آن دوران پایه گذاری شد.
وی افزود: ایران هم اکنون ازجمله کشورهایی است که دانشگاه های جامع و صنعتی دارد و مقاطع تحصیلات تکمیلی را نیز به طور کامل دارد و پس از توسعه کمّی که رخ داده، به سرعت دنبال توسعه کیفی هستیم.
وزیر علوم گفت: هم اکنون بیش از چهار میلیون و ۸۵۰ هزار دانشجو در کشور تحصیل می کنند که حدود ۱۰۰ هزار دانشجو در مقطع دکترا هستند که ظرفیت مهمی برای حل مشکلات کشور در قالب پایان نامه ها و پژوهش های دانشگاهی محسوب می شود.
وی افزود: براساس ضوابط، دانشجویان تحصیلات تکمیلی از همان آغاز، موضوعات پروژه های خودرا انتخاب می کنند که باید در جهت حل مشکلات کشور باشد و در آیین نامه ارتقای اعضای هیئت علمی نیز به تحقیقاتی که در راستای حل مشکلات کشور انجام شده باشد امتیازات بیشتری در نظر گرفته شده است.
فرهادی گفت: خدا را شکرگذار هستیم که برکت آن رشادت ها و ایثارگری ها، امروز کشور ما در یک منطقه پرتلاطم از امنیت کامل برخوردار کرده است و روز به روز نیز رشد علمی بیشتری را شاهد هستیم.
وی اظهار داشت: دانشگاه های نظامی ما هماهنگی خوبی با وزارت علوم دارند و در زمینه آموزش، تحقیقات، حضور منظم اساتید و محتوای تحصیل الگو هستند و مصداق دانشگاههای نسل سوم و کارآفرین هستند.
وی ارتقای کیفی، اجرای طرح آمایش آموزش عالی ، ایجاد رشته های بین رشته ای و جدید را از برنامه های وزارت علوم اعلام کرد و افزود: در سال گذشته برنامه درسی دانشگاهها با قدمت ۱۰ سال و بیشتر بازنگری شدند.
وزیر علوم، ایجاد دانشگاه های نسل سوم و کارآفرین، بین المللی شدن تعدادی از دانشگاهها ، توجه به رشد شرکت های دانش بنیان و فناور و پارک های علم و فناوری را از دیگر برنامه های وزارت علوم اعلام کرد و گفت: از ایجاد پارک های علم و فناوری خصوصی و تخصصی استقبال می کنیم.
وی با اشاره به برنامه وزارت علوم برای ایجاد ۱۳۱ آزمایشگاه مرکزی و مرجع در کشور گفت: ۵۰ آزمایشگاه مرکزی به بهره برداری رسیده اند.
وزیر علوم با اشاره به اینکه اخیرا برنامه درسی امنیّت فضای مجازی دانشگاه عالی دفاع ملی در وزارت علوم تصویب شد گفت: وزارت علوم در راستای وظایف خود در زمینه آموزش و پژوهش از تقویت مراکز آموزش عالی نیروهای مسلح حمایت می کند.
به گزارش روابط عمومی وزارت علوم در مراسم آغاز سال تحصیلی دانشگاه عالی دفاع ملی ، سرلشکر محمد حسین باقری رئیس ستادکل نیروهای مسلح، سرلشکر رحیم صفوی، سردار احمد وحیدی، عبدالرحیم موسوی جانشین ستاد کل، حجت الاسلام علی سعیدی نماینده ولی فقیه در سپاه پاسدران انقلاب اسلامی و جمعی از استادان و دانشجویان این دانشگاه حضور داشتند. 

نوشته شده در تاریخ : ۹۵/۰۷/۰۴
دیدگاه ها

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *



آخرین اخبار
موثقی نیا خبر داد: بومی سازی فناوری های جدید در زنجیره الومینیوم
دیدار نوروزی مدیران بانک ایران زمین از شعب پایتخت
دیدار نوروزی مدیر عامل چادرملو
دیدار نوروزی مدیریت ارشد بانک ایران زمین با کارکنان ادارات مرکزی
آمادگی کامل بانک سپه برای تحقق شعار «جهش تولید با مشارکت مردم»
پیام نوروزی مدیرعامل بانک پارسیان
متن پیام نوروزی مدیر عامل شركت معدنی و صنعتی چادرملو
پیام مدیریت عالی بانک ایران زمین به مناسبت نوروز ۱۴۰۳
مدیرعامل بانک سپه حلول ماه مبارک رمضان و فرا رسیدن نوروز ۱۴۰۳ را تبریک گفت
معرفی شعب کشیک بانک سپه در ایام تعطیلات نوروز سال ۱۴۰۳
تامین مالی واحدهای مسکونی نیروهای مسلح به سرعت انجام می‌شود
چادرملو قرارداد خرید لکوموتیوهای سنگین باری با مپنا امضا کرد
ارسال کمک های اهدایی بانک سپه به هموطنان سیل زده جنوب سیستان و بلوچستان
درخشش محصولات بانک پارسیان در هشتمین جشنواره نوآوری برتر ایرانی
برگزاری مراسم سالروز تأسیس بانک ایران زمین
بازدید مهندس طاهر زاده از ۲ پروژه بزرگ صنعتی چادرملو
انتصاب مدیر امور مهندسی زیرساخت بانک ایران زمین
انتصاب معاون فناوری اطلاعات بانک ایران زمین
۱۰ تیم برتر رویداد چادرو شناخته شدند
جلسه کار گروه هماهنگی شبکه بانکی کشور در حوزه مدیریت گردش وجوه نقد
نظرسنجی

نظر شما در برنامه ماه عسل چیست؟

View Results

mahak