بانکداری دیجیتال؛ راهبرد یا فناوری

تشخیص خبر ( تاپ خبر۲۴ سابق ) : بانکداری دیجیتال الگوی جدیدی است که ازنظر افزایش بهره‌وری و سودآوری، مزایای قابل‌توجهی برای بانک‌ها دارد.

این الگو با استفاده از زیرساخت‌های فناوری پیشرفته و به‌منظور ایجاد تغییرات در فرایندهای داخلی و رابط‌های کاربری خارجی، پیاده‌سازی می‌شود و چهار عامل هزینه، راحتی، کنترل و تجربه مشتری را بهبود می‌بخشد.

تعیین سطح رشد بانکداری دیجیتال و بیان این‌که چه زمانی یک بانک کاملاً دیجیتال شده است، دشوار است. به همین صورت، برای یک بانک دشوار است که به‌تنهایی خود را ارزیابی و برنامه‌ریزی کند و اقدامات لازم را برای دستیابی به بانک دیجیتال به انجام رساند. به همین دلیل باید چهارچوب و مدلی ارائه شود تا بتواند به بانک‌ها در تلاش برای حرکت به‌سوی بانکداری دیجیتال یاری برساند؛ چهارچوبی که برای تعریف و طراحی یک بانک دیجیتال کل‌نگر و جامع است و اهداف، نقشه‌ها و خطوط راهنما را در سفر به‌سوی بانکداری دیجیتال، در بر می‌گیرد.

آنچه باید به آن توجه کرد، ماهیت راهبردی بودن مدل بانکداری دیجیتال است و تعریف صرف آن بر پایه مفاهیم فناوری، خطایی راهبردی است که اهداف را با چالش روبه‌رو می‌کند.

در شرایط کنونی که صنعت بانکداری کشور در فضایی ملتهب به سر می‌برد و با اقتصادی راکد، انبوهی از دارایی‌های منجمد، کمبود نقدینگی، فرایندها و ساختارهای غیر چابک و غیر منعطف، محصول محوری، افول سود سپرده به‌عنوان یک محصول، تازه‌واردهایی مانند فین تک‌ها و استارت‌آپ‌ها مواجه است، انتقال از بانکداری سنتی به بانکداری دیجیتال تنها راه باقی‌مانده برای خروج از این شرایط است. درواقع، بانک‌هایی در آینده به بقای خود ادامه خواهند داد که این هدف را با برنامه‌ریزی مناسب و نقشه راهی مطمئن محقق سازند؛ امروز باید به فکر چاره بود؛ «فردا دیر است».

از سویی آنچه در این انتقال باید به آن توجه شود این است که تحول دیجیتال ماهیت تحولی و تغییراتی بنیادین دارد و سنخیتی با بهبودهای جزئی ندارد؛ وانگهی مهم‌ترین محورهای این تغییر، انتقال از محصول محوری به مشتری محوری، نوآوری و فناوری است.

مسأله دیگری که باید به آن پرداخت، تعریف صحیح اصطلاح «بانکداری دیجیتالی» است. بانکداری دیجیتال درست مثل هر کلمه مبهم و جدید دیگری، معانی مختلفی را برای ذی‌نفعان گوناگون در یک سازمان در بر دارد؛ برای مثال، این واژه می‌تواند برای مشتریان به معنای خدمات و محصولات جدید و بی‌نظیری باشد که به تجربه‌ای لذت‌بخش از خرید و یا اخذ خدمت و صرف هزینه منجر می‌شود. برای تصمیم گیران در سازمان، می‌تواند به معنای ایجاد زیرساخت‌های پیشرفته فناوری اطلاعات و ارتباطات، همراه با امکان ارائه محصولات و خدمات مطلوب و متمایز برای فراهم کردن تجربه‌ای عالی برای مشتریان، دستیابی به وفاداری آن‌ها و سود پایدار باشد و برای نهادهای ناظر و رگولاتوری، این الگو می‌تواند به توانایی ارائه اطلاعات دقیق و قابل‌اعتماد معنا دهد. یکی از اشتباهات رایج، عدم تمایز بین اصطلاحات دیجیتال‌سازی (Digitization) و دیجیتالی کردن (Digitalization) است.

اصطلاح «دیجیتال‌سازی» (Digitization) فرایندی را توصیف می‌کند که طی آن هر داده‌ای به یک فرمت دیجیتالی تبدیل می‌شود؛ برای نمونه تبدیل یک سیگنال صوتی آنالوگ به شکل دیجیتالی آن، تبدیل سوابق اعتباری و فرم‌های درخواست به یک نسخه نرم‌افزاری و قرارگیری داده‌ها درون یک پایگاه داده و انجام کارهای عادی به‌صورت سیستمی و در یک بستر گسترده‌تر و توسعه‌یافته‌تر، می‌توان به دیجیتالی شدن اطلاعات به دانش و یا بینش‌هایی جدید برای تصمیم‌گیری تعبیر کرد.

اصطلاح «دیجیتال» معمولاً برای اشاره به ذخیره‌سازی داده‌ها بر روی بسترهای فناوری اطلاعات به کار می‌رود که با استفاده از اعداد ۱ و ۰ نشان داده می‌شوند. در اینجا، این اصطلاح به اطلاعات و فرمتی که مانند سوابق سپرده‌ها و تسهیلات و یا سوابق مشتری به‌صورت دیجیتال، ذخیره‌سازی می‌شوند، اشاره دارد.

اصطلاح «دیجیتالی کردن» (Digitalization) فراتر از «دیجیتال‌سازی» ساده است. به این معنا، کتاب‌ها صرفاً کتاب‌های الکترونیکی نیستند، بلکه تجربه‌ای تعاملی و چندرسانه‌ای هستند. فرایندهای کسب‌وکار راهکاری برای گفت‌وگوی آنلاین بین طرف‌های تجاری و مشتریان برقرار می‌کنند که قبلاً به‌طور مستقیم با یکدیگر در ارتباط نبودند و محصولات و خدمات ارائه‌شده بر اساس نیاز و همکاری مشتریان طراحی و ارائه می‌شوند؛ بنابراین، یک سازمان برای دیجیتال شدن باید بر روی مشتری محوری و ساده‌سازی، خودکاری سازی و اتوماسیون فرایندها تمرکز کند و هدف آن نیز افزایش کارآمدی آن‌ها در تمامی لایه‌های سازمان و در کل زنجیره ارزش باشد.

مهران باوند سوادکوهی
 

نوشته شده در تاریخ : ۹۶/۱۰/۰۶
دیدگاه ها

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *



آخرین اخبار
ارسال OTP در بله برای کسب‌وکارها رایگان شد
امکان پرداخت چک‌های بانک سپه در شعب و از طریق سامانه چکاوک فراهم شد
نهمین دوره سوگواره عکاسی محرم ایران زمین برگزار شد
مهلت امکان وکالتی کردن حساب‌های بانک سپه در طرح ثبت نام محصولات شرکت ایران خودرو تمدید شد
خدمات غیر‌حضوری و اینترنتی بانک سپه فعال شد
سازمان مدیریت صنعتی باید زمینه ساز اجرای پروژه های بزرگ وزارت صمت باشد
کلیه شعب بانک سپه جهت خدمت رسانی به مشتریان فردا پنجشنبه ۱۲ تیرماه فعال است
برگزاری آیین سوگواری حضرت امام حسین (ع) در بانک پارسیان
برگزاری آیین سوگواری اباعبدالله الحسین(ع) در بانک سینا
تعلیق یک ماهه چک‌های برگشتی عهده بانک سپه
آمادگی بانک ایران زمین برای معرفی حساب وکالتی جهت خرید محصولات ایران خودرو
شرکت در طرح فروش محصولات ایران‌خودرو با حساب وکالتی بانک آینده
امکان وکالتی کردن حساب‌ها در بانک سینا برای شرکت در طرح پیش‌فروش محصولات ایران‌خودرو
تقدیر معاون اول رئیس‌جمهور از نقش‌آفرینی بانک ملی ایران در حمایت از اقتصاد کشور
بخشودگی جرایم تأخیر مشتریان بانک سپه از ابتدای جنگ تحمیلی ۱۲ روزه تا پایان تیر‌ماه
ثبت‌نام محصولات ایران‌خودرو با حساب وکالتی بانک گردشگری-تیر۱۴۰۴
امکان صدور کارت هدیه مجازی در سامانه‌های اینترنت‌بانک و همراه بانک سینا فراهم شد
خدمات حضوری بانک سپه از سر گرفته شد/ در تلاشیم طی ۴۸ ساعت آینده ارائه خدمات غیر‌حضوری امکان‌پذیر شود/ قوی‌تر از گذشته در خدمت تمامی مشتریان هستیم
آگهی مزایده شماره ۱۴۰۴/۲ فروش املاک مازاد بانک ایران زمین
پیام مدیرعامل بانک آینده به مناسبت سالروز امر به معروف و نهی از منکر
نظرسنجی

نظر شما در برنامه ماه عسل چیست؟

View Results

mahak