نخستین نشست رسانه ای دبیر سی و چهارمین جشنواره فیلم فجر؛
محمد حیدری: سی و چهارمین جشنواره فیلم فجر/صیانت از فیلم ها

تشخیص خبر: دبیر سی و چهارمین جشنواره فیلم فجر در نشست خبری این رویداد سینمایی گفت: وظیفه ما به عنوان میزبان و سینماگران و اهالی رسانه به عنوان میزبان جشنواره فیلم فجر برگزاری هرچه باشکوه تر این رویداد سینمایی است.

به گزارش تشخیص خبر ، محمد حیدری در نشست خبری سی و چهارمین جشنواره فیلم فجر که صبح شنبه ۱۲ دی در سالن پاسارگاد هتل اسپیناس برگزار شد اظهار کرد: دبیرخانه جشنواره از خردادماه آغاز به کار کرد و با برگزاری جلسات متعدد گروهی و انفرادی با حضور کار‌شناسان سینما و نمایندگان و اقشار مختلف سینمایی و اهالی رسانه و مطبوعات، با بیش از ۲۰۰ صاحب نظر گفت‌و‌گو کردیم که حاصل این مهم تغییرات ایجاد شده در فراخوان جشنواره بود.
وی یادآور شد: بحث‌های زیادی درباره کم کردن جوایز جشنواره فیلم فجر داشتیم؛ همانطور که می‌دانیم جشنواره علاوه بر جشن سینمای ایران، رویدادی رقابتی است که سی و سه دوره آن تا کنون سپری شده و بخش زیادی از تولیدات سینمای ایران در این جشنواره رونمایی می‌شود.
دبیر سی و چهارمین جشنواره فیلم فجر تاکید کرد: بر اساس اتفاقات رخ داده در ادوار گذشته جشنواره فیلم فجر، همه سینماگران، آغاز به کار آثار خود را از جشنواره فیلم فجر می‌دانند و در هر دوره اغلب تولیدات سینمای ایران برای حضور در جشنواره به دبیرخانه این رویداد ارسال می‌شود.
حیدری با اشاره به اینکه هر سال بسیاری از فیلم‌ها به دلیل محدودیت پذیرش آثار در بخش مسابقه، پشت دیوار جشنواره جمع می‌شوند یادآور شد: قطعا مدت زمان برگزاری ۱۰ روزه جشنواره فیلم فجر پاسخگوی نمایش همه تولیدات سینمای ایران در یکسال نیست.
وی با بیان اینکه فراخوان سی و چهارمین جشنواره فیلم فجر بر اساس نیازهای سینمای ایران تدوین شد، عنوان کرد: آنچه نیاز بود پس از بررسی‌ها در فراخوان گنجانده و تغییراتی از جمله حذف جوایز مشترک انجام و بخش فیلم اولی‌ها به سودای سیمرغ اضافه شد، جوانانی که آینده سینمای ایران در اختیار آن‌ها خواهد بود و ایده‌ها نو و آثار به روزی را به سینمای ایران بیاورند.
*توضیحات دبیر جشنواره درباره اهداف انتصاب دوبازیگر به عنوان مشاور
دبیر جشنواره سی و چهارم فجر درباره انتصاب شهاب حسینی و مهتاب کرامتی به عنوان مشاوران جشنواره اظهار کرد: شاید بحث‌های زیادی در برخی رسانه‌ها در خصوص استفاده از دو مشاور سینمایی مطرح شده باشد و این اقدام کم سابقه است. دلیل این اقدام، به حضور هنرمندان در برگزاری جشنواره ملی باز می‌گردد.
حیدری ادامه داد: جشنواره فیلم فجر به صورت کاملا حرفه‌ای برگزار می‌شود و حضور نماینده‌ای از اهالی سینما در این رویداد می‌تواند دیوار بین مدیران دولتی و هنرمندان را بردارد. این جشنواره متعلق به سینماگران و استفاده از چهره‌های سینمایی در جشنواره‌های دنیا مرسوم است و حضور شهاب حسینی و مهتاب کرامتی به عنوان دو تن از بازیگران خوب و نام آشنای سینمای ایران در حضور مخاطبان و مردم در این رویداد سینمایی نقشی اساسی دارد.
وی تاکید کرد: مردم چهره‌های محبوبشان را دوست دارند و ارتباط بهتری با آنان برقرار می‌کنند؛ شهاب حسینی و مهتاب کرامتی می‌توانند ارتباط جشنواره و مردم را بیشتر کنند و بخش بیشتری از مردم به واسطه این دو بازیگر خوب سینما، با جشنواره ارتباط برقرار کنند.
دبیر جشنواره فیلم فجر با بیان اینکه جشنواره صرفا به میزان حضور مردمی که بلیط می‌خرند برنمی گردد، افزود: حضور دو بازیگر به عنوان مشاور در جشنواره، می‌تواند مخاطبان را به حضور در جشنواره ترغیب کرده و فاصله بین جشنواره و مردم از این طریق کاهش یابد.
حیدری تصریح کرد: انتخاب شهاب حسینی به عنوان مشاور و مهتاب کرامتی به عنوان مشاور هنری، بازخوردهای خوبی برای جشنواره داشت و امیدواریم این اتفاق در جشنواره فجر در ادوار آینده نیز ادامه داشته باشند و اقشار مختلف سینمایی در جشنواره در کنار مدیران نماینده‌ای داشته باشند.
به گفته وی، حضور مهتاب به عنوان مشاور هنری در جشنواره فیلم فجر اثرگذار بود و این تجربه می‌تواند برای این بازیگر سینما نیز مفید باشد.
حیدری اضافه کرد: شهاب حسینی نیز از بازیگران خوب سینما است و مشاوره‌های وی در زمینه‌های مختلف و برنامه‌های مورد نظر این بازیگر، مثمر ثمر بود و قطعا ادامه این روند می‌تواند مفید‌تر باشد و حس بهتری برای مردم و اهالی سینما ایجاد کند.
*برگزاری بزرگداشت رضا کیانیان، رویا تیموریان، مهدی فخیم‌زاده و محمد مهدی دادگو در جشنواره
دبیر سی و چهارمین جشنواره فیلم فجر در ادامه نشست خبری این رویداد سینمایی به بزرگذاشت جشنواره فیلم فجر به افتخار رضا کیانیان، مهدی فخیم‌زاده، رویا تیموریان محمد مهدی دادگو اشاره کرد و افزود: برای بزرگداشت چهار تن از بزرگان سینما به سراغ عزیزانی رفتیم که تاکنون برای آنان در جشنواره فیلم فجر بزرگداشتی برگزار نشده است. شاید سینماگران بسیاری برای برگزاری بزرگداشت در جشنواره فیلم فجر مورد نظر باشند اما برای برخی از بزرگان مورد نظر دو یا سه بار بزرگداشت گرفته شده بود.
دبیر جشنواره فیلم فجر تاکید کرد: این بزرگان افراد شناخته شده‌ای در سینما هستند و قطعا آنان جز افرادی هستند که تلاش‌های موثری برای سینما داشتند. حضور دو بازیگر نام آشنای سینمای ایران و با سابقه درخشان و حضور یک کارگردان با سابقه سینما که فعالیت‌هایی در حوزه بازیگری داشته و همچنین تقدیر از یکی از تهیه کنندگان زحمت کش سینمای ایران که فیلم‌های خوبی را تقدیم سینما کرده مجموعا چهار بزرگداشت سی و چهارمین جشنواره فیلم فجر را تشکیل می‌هد.
حیدری ادامه داد: امیدواریم در جشنواره سی و چهارم هر چه بهتر و با نشاط‌تر ایفای نقش کنیم. برگزارکنندگان جشنواره میزبانان این میهمانی باشکوه هستند که اسباب میهمانی، محصولات سینمایی است. ضمن اینکه میهمانان، مردم و سینمادوستان ایران وظیفه اصلیشان در این عرصه رونق دادن به این جشن باشکوه است و همانطور که می‌دانید خبر رسانی و نقد منصفانه ارتقاء و بالندگی کل سینما است.
*نتیجه نهایی از سوی هیات انتخاب اعلام می‌شود
محمد حیدری درباره آغاز به کار هیات انتخاب گفت: هیات انتخاب از ۱۲ آذر کار خود را آغاز کرده و طبق جدول زمانبندی تا ۲۰ دی ماه فیلم‌های بخش‌های مختلف جشنواره در بخش رقابتی معرفی خواهند شد.
وی درباره انتشار اخبار نادرست از سوی برخی رسانه‌ها و افراد مبنی بر بازبینی آثار رسیده به جشنواره از سوی گروهی غیر از هیات انتخاب یاد آور شد: صحبت‌هایی که در این باره شد غیر منصفانه بود؛ باید منصفانه به این مسئله نگاه کنیم. همه ما در برابر کاری که می‌کنیم مسوول هستیم.
دبیر دوره سی و چهارم فیلم فجر افزود: در فضایی که همه تولیدات سینمای ایران به دست ما سپرده شده بود، گروهی یا شخصی بجز ترکیب هفت نفره هیات انتخاب فیلم‌ها را ندیدند و راجع به فیلم‌ها اظهار نظری نکردند. بعد از پایان انتخاب فیلم‌ها اهالی رسانه می‌توانند با هیات انتخاب وارد گفت‌و‌گو شوند. جشنواره از فیلم‌ها تمام و کمال صیانت کرده و تنها نتیجه نهایی از سوی هیات انتخاب اعلام خواهد شد.
*تلاش ما فعالیت هیات انتخاب جشنواره در فضایی آرام بود
حیدری در ادامه این نشست رسانه‌ای خود به برگزیدن هیات انتخاب جشنواره فیلم فجر اشاره کرد و گفت: انتصاب هیات انتخاب در هر دوره از جشنواره فیلم فجر فراز و نشیب زیادی دارد و بسیاری از فیلمسازانی که می‌توانند در این بخش حضور داشته باشند به دلیل حضور آثارشان در این رویداد سینمایی نمی‌تواند در ترکیب هیات انتخاب قرار گیرند.
وی تاکید کرد: از بین فیلمسازانی که در جشنواره حضور ندارند بر اساس گفت‌و‌گوهایی که انجام شد به ترکیبی هفت نفره رسیدیم که همه این افراد در این بخش سبقه خوبی دارند و کوشیدیم شرایطی برای هیات انتخاب فراهم شود که در فضایی آرام و بی‌حاشیه به بررسی آثار رسیده به دبیرخانه جشنواره بنشینند.
دبیر سی و چهارمین جشنواره فیلم فجر تصریح کرد: بحث برگزیدن هیات انتخاب در جشنواره بسیار مهم است و همه آدم‌های متقاضی، ماحصل زحمت یکساله خود در سینما را به جشنواره ارائه می‌کنند و برای آنان انتخاب و یا عدم انتخاب فیلم در بخش مسابقه حائز اهمیت است.
حیدری یادآور شد: برگزیدن هیات انتخاب کنونی تجربه موفقی بود و در فاصله‌ای کوتاه، همه فیلم‌ها دیده شده و پس از معرفی آثار بخش‌های مختلف، هیات انتخاب رسما معرفی می‌شوند.
وی ادامه داد: با عدم معرفی هیات انتخاب، از اظهار نظر شخصی این عزیزان به عنوان هیات انتخاب جلوگیری شد؛ نظرات شخصی هریک از اعضای هیات انتخاب در صورتی که به جمع بندی نهایی نرسیده باشد می‌تواند برای یک فیلم شرایط حاشیه‌ای ایجاد کند که در سال‌های گذشته شاهد این اتفاق بودیم.
حیدری همچنین گفت: همه اهالی سینمای ایران درارتباط با یکدیگر «رفاقت» دارند اما در جشنواره فیلم فجر بر اساس کیفیت آثار به «رقابت» با یکدیگر می‌پردازند و این موضوع بدیهی و طبیعی است. در نقد جشنواره و در نقد آثار سینمایی باید تفاوت این رفاقت و رقابت‌های عادلانه مورد توجه قرار گیرد.
دبیر جشنواره فیلم فجر عنوان کرد: تلاش شد هیات انتخاب درباره هیچ فیلمی اظهار نظری انجام نداده و از فیلم‌ها صیانت شود؛ قصد دبیرخانه جشنواره فیلم فجر مخفی نگاه داشتن اسامی هیات انتخاب نیست بلکه معتقدیم عدم معرفی اسامی موجب شد هیات انتخاب در فضایی آرام کار بازبینی آثار را انجام دهد.
وی ادامه داد: اعلام اسامی هیات انتخاب هرچند موجب گرمی بازار اخبار و مطبوعات و هیجان می‌شود اما روی دیگر معرفی هیات انتخاب، آشفتگی فکری و عدم تمرکز در بازبینی فیلم‌ها برای افراد هیات است که اغلب ناشی از فشار برای مصاحبه و اظهارنظر از سوی مطبوعات و جاری شدن جریان «سفارش» از جوانب مختلف برای فیلم‌ها می‌شود. مسلما این دست تماس‌های شبانه روزی اعضای هیات انتخاب را در موقعیت «ارزیابی عادلانه» قرار نمی‌دهد.
*هیات انتخاب بخش مستند جشنواره فیلم فجراعلام شد
محمد حیدری گفت : در بخش مستند ۸۵ فیلم شرکت کردند که ۹ فیلم به جشنواره نرسید . شش فیلم توسط هیات انتخاب مورد بازبینی قرار گرفتند. وی ادامه داد:هیات انتخاب بخش مستند شامل افرادی همچون : محمدرضا شعبانی، مجید خالقی سروش، آرش لاهوتی و آزاده بیزارگیتی هستند که آثارراه یافته به بخش مستند روز سه شنبه اعلام خواهند شد.
*۷۳ فیلم در بخش هنر و تجربه توسط هیات انتخاب مورد بازبینی قرار گرفت
محمد حیدری درباره بخش هنر و تجربه گفت : در بخش هنرو تجربه ۷۶ فیلم فرم پر کردند که پنج فیلم به جشنواره نرسید ودر نهایت ۷۳ فیلم مورد بازبینی هیات انتخاب قرار گرفتند.
وی ادامه داد : با توجه به زمان بندی و نظم و انضباط تاکید کردیم تا بیستم دی ماه همه اسامی فیلم های بخش های مختلف اعلام شوند. پیش جدول برای پیش فروش این آثار به زودی اعلام خواهد شد تا مردم بدانند کدام فیلم ها در جشنواره حضور خواهد داشت. آنچه مورد تاکید مااست امسال باید به شعاری که دادیم صد در صد عمل کنیم که آن نظم و انضباط است.
*اعلام اسامی فیلم های بخش نگاه نو
حیدری در ادامه آثار بخش نگاه نو این جشنواره را اعلام کرد.
براساس اعلام دبیر سی و چهارمین جشنواره فیلم فجر اسامی ۱۱ فیلم پذیرفته شده در بخش مسابقه نگاه نو بدین شرح است:
*ابد و یک روز به کارگردانی سعید روستایی
*ایستاده در غبار به کارگردانی محمد حسین مهدویان
*برادرم خسرو به کارگردانی احسان بیگلری
*پل خواب به کارگردانی اکتای براهنی
*جشن تولد به کارگردانی عباس لاجوردی
*خانه ای در خیابان چهل و یکم به کارگردانی حمیدرضا قربانی
*خماری به کارگردانی داریوش غذبانی
*گیتا به کارگردانی مسعود مددی
*لاک قرمز به کارگردانی سیدجمال سیدحاتمی
*متولد ۶۵به کارگردانی مجید توکلی
*من به کارگردانی سهیل بیرقی
همزمان با اعلام فیلم های بخش نگاه نو کلیپی از فیلم های این بخش پخش شد.
گفتنی است سی و چهارمین دوره جشنواره فیلم فجر از تاریخ ۱۲ تا ۲۲ بهمن برگزار می شود.
*سید صادق موسوی: می خواهیم نظم جشنواره را حفظ کنیم
سیدصادق موسوی مدیر ارتباطات و اطلاع رسانی سی و چهارمین جشنواره فیلم فجر نیز در این نشست با اشاره به اینکه ما در کشور کاخی برای اهالی مطبوعات نداریم، تاکید کرد: برج میلاد به عنوان کاخ اصلی جشنواره برای عوامل تولید، خبرنگاران و اهالی رسانه، منتقدان و هنرمندان برپا خواهد بود. وی ادامه داد: ایده ما احترام به رسانه‌ها بود و ممکن است این تصور وجود داشته باشد که برخی سانس‌ها در زمان نمایش فیلم‌ها پر نمی‌شود، ولی خیال ما آسوده است که ازدحام غیر قابل کنترلی که باعث بشود برخی روی سکوها بنشینند را نداشته باشیم.
موسوی تاکید کرد: ما به دنبال احترام و نظم توامان هستیم و با این برنامه مطمئن هستیم در شلوغ ترین سانس‌ها هم شان شما اهالی رسانه از بین نمی‌رود. همچنین باید از انعطاف دوستان رسانه‌ای تشکر کنم چون سهمیه‌های امسال در مقایسه با سال گذشته حدود یک سوم شده است.
وی در ادامه اظهار کرد: در دنیا همزمان با رخدادهای بزرگی که توجه مردم زیادی به آن جلب می‌شود، موضوعاتی مانند محیط زیست، صلح، تروریسم و … نیز مورد توجه قرار می‌گیرد تا در میان اطلاع‌رسانی‌های منحصر به فردی که برای رخداد مورد نظر اتفاق می‌افتد، این مسائل نیز مورد توجه قرار گیرند.
وی ادامه داد: امسال و برای اولین بار در جشنواره فیلم فجر، بنیاد «کمک» به ریاست کتایون ریاحی، بازیگر شناخته شده سینمای ایران است، در کنار جشنواره قرار گرفته و مسئله اصلی را بر نیکوکاری در میان اقشار مختلف جامعه قرار داده‌ایم. امیدواریم این اتفاق به شکل مطلوبی برگزار شود و روند آن در سال‌های بعد نیز ادامه داشته باشد.
موسوی در بخشی از صحبت‌هایش نیز به عطش اهالی رسانه برای یافتن اخبار دست اول اشاره کرد و گفت: من این موضوع را درک می‌کنم که اهالی رسانه می‌خواهند اخبار را پیش از اعلام رسمی بدست بیاورند و به هرحال جشنواره فیلم فجر مهمترین رخداد فرهنگی کشور است و تنها از اهالی رسانه می‌خواهیم هیجان‌ها را بالا ببرند، نه اینکه با گمانه‌زنی‌ها تنور جشنواره را خاموش کنند. 

نوشته شده در تاریخ : ۹۴/۱۰/۱۲
دیدگاه ها

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *



آخرین اخبار
انتصاب مدیر و معاون شعب منطقه اصفهان بانک ایران زمین
بزرگترین رویداد فناورانه و نوآورانه چادرملو به ایستگاه آخر رسید
انتصابات جدید در بانک ایران زمین
دریافت گواهی سازگاری با محیط ‌زیست برای چهارمین سال پیاپی توسط تلویزیون‌های LG OLED evo
مراسم معارفه ‌و تکریم مدیرعامل هلدینگ بهپویان هوشمند امید برگزار شد
پرداخت بیش از ۲۸۹ هزار میلیارد ریال تسهیلات تکلیفی توسط بانک سپه در سال ۱۴۰۲
انتشار گزارش اولیه دستاوردهای مالی ال‌جی برای سه‌ماهه اول سال ۲۰۲۴
حمایت ویژه بانک سپه از فعالان اقتصادی استان خراسان رضوی
تصمیم هیئت مدیره به انجام افزایش سرمایه تفویض شده در مجمع فوق العاده شرکت معدني و صنعتي چادرملو
کارت هدیه مجازی بانک ایران زمین، خدمتی برای کسانی که دوست شان دارید
افتخاری دیگر از ال‌جی با کسب جوایز متعدد طراحی در رقابت Red Dot Awards
دیدار نوروزی رئیس هیات عامل ایمیدرو با کارکنان و مدیران حوزه معدن و صنایع معدنی
در طرح تسهیلاتی “کارت اعتباری انتخاب پلاس” بانک ایران زمین، سرمایه ات را ۲/۵ برابر کن
فروش ۴۷۲ رقبه ملک به ارزش بیش از ۱۱۰ هزار میلیارد ریال توسط بانک سپه در سال ۱۴۰۲
دعوت بانک سپه از ملت ایران برای شرکت در راهپیمایی روز جهانی قدس
بازدید مدیران بانک ایران زمین از شعب استان خراسان رضوی
ثبت بالاترین میزان تولید گندله آهن و شمش فولادی در سال ۱۴۰۲
موثقی نیا خبر داد: بومی سازی فناوری های جدید در زنجیره الومینیوم
دیدار نوروزی مدیران بانک ایران زمین از شعب پایتخت
دیدار نوروزی مدیر عامل چادرملو
نظرسنجی

نظر شما در برنامه ماه عسل چیست؟

View Results

mahak