ضرر هنگفت شرکت های رایانه ای از نوسان های شدید ارزی

تشخیص خبر : دولت برای جبران ضرر و زیان حاصل از نوسان های ارزی در قراردادهای فناوری اطلاعات، بخش نامه ” نحوه جبران آثار تغییر قیمت ارز در پیمان های فاقد تعدیل” را بصورت به روز شده و فراگیر برای تمام قراردادها و مناقصات شرکتهای ICT دوباره ابلاغ و اعمال کند.

به گزارش تشخیص خبر به نقل از روابط عمومی سازمان نظام صنفی رایانه ای تهران، میزگرد تاثیر تغییرات نرخ ارز بر کسب و کارهای فناوری اطلاعات و راه کارهای برون رفت آن، عصر روز سه شنبه ۲۴ بهمن ماه با حضور اعضای کمیسیون شبکه متشکل از واردکنندگان ، تولیدکنندگان و توزیع کنندگان تجهیزات شبکه و خبرنگاران در محل سازمان برگزار شد.
در این جلسه ، مدیران و کارشناسان حوزه تجهیزات شبکه به تشریح آسیب ها و زیان های حاصل از نوسان اخیر نرخ ارز بر کسب و کارهای فناوری اطلاعات و همچنین قراردادهای کارفرمایی پرداختند و از مجموعه حاکمیت و دولت خواستند تا با بازنگری تاثیر افزایش نرخ ارز در انعقاد قراردادها، بار دیگر بخش نامه ” نحوه جبران آثار تغییر قیمت ارز در پیمان های فاقد تعدیل” را برای کاهش ضرر و زیان بخش خصوصی و بویژه در حوزه IT با مشارکت و همکاری با سازمان نظام صنفی رایانه ایی ابلاغ و اعمال کند.
بخش نامه ” نحوه جبران آثار تغییر قیمت ارز در پیمان های فاقد تعدیل” در سال ۱۳۹۱ مقارن با زمان افزایش نرخ دلار از ۱۲۰۰ تومان به ۳ هزار تومان از سوی معاونت برنامه‌ریزی و نظارت راهبردی رئیس جمهور به تمام دستگاه‌های اجرایی، مهندسان مشاور و پیمانکاران ابلاغ شد که این بخشنامه تا پایان سال ۹۵ تمدید شده است . براساس این بخش نامه، تغییر قیمت ارز در تمام قراردادها از جمله فناوری اطلاعات و ارتباطات لحاظ می شد.
ضرر هنگفت شرکت های رایانه ای از نوسان های شدید ارزی
آزاد معروفی رئیس کمیسیون شبکه سازمان نظام صنفی رایانه ای تهران در این میزگرد ضمن اشاره به مشکلات متعدد شرکت ها در اثر افزایش نرخ ارز گفت: با نوسان های ارزی، گرفتاری‌ صنفی نیز بی‌حدوحصر شده و متاسفانه به موازات این تغییرات هیچ راهکاری برای ادامه حیات شرکت های خصوصی درنظر گرفته نمی شود.
معروفی با تاکید بر متضرر شدن شرکت ها در اثر بوجود آمدن سونامی ارزی گفت: افزایش قیمت ارز که امروز به حدود ۳۰درصد رسیده و بنظر می رسد همچنان ادامه دارد، دردسرهای بسیاری را برای فعالان اقتصادی ایجاد کرده و التهابات ناشی از آن بخش عمده ای از شرکت های رایانه ای را در آستانه ورشکستگی قرار داده است.
به گفته معروفی، تامین تجهیزات پروژه های در دست اقدام و مناقصات بخش خصوصی با دولت در اثر این نوسان، دچار مشکل شده و عمده شرکت ها متضرر شده اند. این درحالی است که کارفرمایان دولتی و خصولتی قائل به پذیرش اثرات افزایش قیمت دلار در قراردادها نیستند.
رئیس کمیسیون شبکه سازمان نظام صنفی رایانه ای تهران با اشاره به بخش نامه نحوه جبران آثار تغییر قیمت ارز در پیمان های فاقد تعدیل و ابلاغ آن در سال های گذشته گفت: در سال ۹۱ بسیاری از شرکت‌ها با افزایش نرخ ارز، دچار مشکلات متعدد شدند و در شرایط فعلی نیز اگردولت راهکاری درنظر نگیرد، با تعدیل و کاهش نیروی کار در تمام شرکت ها مواجه خواهیم شد.
معروفی با اشاره به ایرادات بخشنامه تعدیل قراردادها گفت: این بخشنامه همان دوره نیز در تمام سازمان‌ها اجرا نمی‌شد و بسیار پیچیده بود ؛ درنتیجه تعداد انگشت‌شماری از شرکت‌های فناوری اطلاعات موفق شدند از این بخشنامه استفاده کنند.

پیگیری های سازمان از وزارت ارتباطات برای جبران ضرر و زیان ارزی
وحید تائب عضو هیات مدیره و عضو کمیسیون شبکه سازمان نظام صنفی رایانه ای تهران در این نشست، بر ضرورت پیگیری های سازمان به منظور احقاق حقوق شرکت ها در اثر مشکلات ارزی در قراردادها تاکید کرد و گفت: سازمان نظام صنفی رایانه ای با بهره گیری از تمام ظرفیتش وبه سرعت از طریق نهادهای حاکمیتی موضوع تاثیر نوسان های ارزی بر قراردادهای حوزه فاوا را پیگیری می کند
تائب در این رابطه ادامه داد: سازمان بررسی ها وتحقیقات لازم را درخصوص تاثیر افزایش نرخ ارز بر قراردادهای فاوا انجام داده و تلاش می کند این مطالبات را طی نامه ای با تجمیع نظرات بخش خصوصی از وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات پیگیری کند تا از ضرر افزایش نرخ ارز در قراردادها جلوگیری شود.
تشدید موانع کسب و کار با نوسان های ارزی
در این میزگرد مازیار گنجه ای عضو هیات مدیره و عضو کمیسیون شبکه سازمان نظام صنفی رایانه ای تهران با اشاره به ورشکستگی بسیاری از شرکت ها در اثر نوسان قیمت دلار گفت: متاسفانه موانع متعدد کسب و کار با افزایش نرخ ارز بی شمار شده و تاب و توان بخش خصوصی را بریده است. کاهش ارزش ریال همچنان باعث ورشکستگی بسیاری از شرکت های کم توان و حتی شاید پرتوان می شود.
به گفته گنجه ای، عدم ثبات در بازار ارز و به تبع آن کسب و کارهای فناوری اطلاعات، دیگر مجالی به کارآفرینی و خلاقیت در این حوزه نمی دهد؛ در شرایطی که شرکت ها مجبور به تعدیل نیروی کار می شوند؛ چگونه دولت از ضرورت کارآفرینی و خلاقیت در این حوزه صحبت می کند!
او در این رابطه ادامه داد: اولوین خواسته بخش خصوصی در شرایط فعلی ثبات بازار ارز است تا با ادامه کارآفرینی و تداوم حیات شرکت ها ، کارمندان خود را شرمنده خانواده هایشان نکنیم.

تغییرات نرخ ارز در قراردادها لحاظ شود
احسان اله مدیری عضو هیات مدیره و عضو کمیسیون شبکه سازمان نظام صنفی رایانه ای تهران در این میزگرد تخصصی با اشاره به مشکلات نوسان ارز و راهکارهای برون رفت آن گفت: توسعه ماندگار وپایداری شرکت ها تنها با تثبیت نرخ ارز صورت می پذیرد.
مدیری در این خصوص ادامه داد: در شرایط فعلی که به نظر می رسد ارز ثباتی در کشور ندارد تنها می توان برای جلوگیری از ضرر و زیان شرکت ها، نرخ قراردادها را متناسب با قیمت روز ارز در نظر گرفت؛ به این معنا که تغییر قیمت ارز به عنوان ضریب در قراردادها لحاظ شود.
به گفته وی، در صورت بی‌توجهی به سونامی ارزی پیش آمده در کشور، تجربه ورشکستگی و تعدیل بسیاری از شرکت‌ها در سال ۹۱ امسال نیز تکرار می‌شود و برای جلوگیری از این اتفاق شرکت‌های فناوری اطلاعات ناگزیر خواهند بود یا از این پس قرارداد جدید منعقد نکنند که منطقی نبوده و یا خدمات و کالاهای خود را به صورت نقدی بفروشند.
افزایش نرخ ارز و تاخیر در وصول مطالبات شرکت ها
همچنین در این جلسه احسان زرین بخش، دبیر کمیسیون شبکه سازمان نظام صنفی رایانه ای تهران به طرح مسئله دریافت مطالبات شرکت های خصوصی در شرایط فعلی پرداخت و گفت:
بر اساس هر روز تاخیر در دریافت مطالبات و طبق رشد نرخ ارز، قدرت خرید شرکت ها در حال کاهش است و شرکت ها نه تنها مطالباتشان را با تاخیر دریافت می کنند بلکه به خاطر نوسانات ارز در اصل ریال کمتری وصول می شود .
زرین بخش با تاکید بر لزوم همکاری و هماهنگی دولت با بخش خصوصی در این رابطه ادامه داد: برای جلوگیری از تاثیر شدید در تغییرات نرخ ارز ضرورت دارد هماهنگی هایی از طرف وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات با وزارتخانه های اموراقتصادی و دارایی و تعاون ،کار ورفاه اجتماعی نیز صورت بگیرد تا در زمان رسیدگی به پرونده شرکتها ، شرایط فعلی و سخت بخش خصوصی فراموش نشود و برای نوسانات ارز در آن زمان هم هزینه های مضاعف پرداخت نشود .
تشکیل کارگروه ویژه پیگیری موضوع نوسان های ارزی در سازمان
در این میزگرد همچنین کامل حکیم ،اکبر احمدی، رحیم ناصری، پویا قادسی و رامین آذری ، به عنوان اعضای این کمیسیون هر کدام در بخش های جداگانه به بررسی راه کارهای برون رفت از تاثیر منفی نوسان ارز بر فعالیت شرکت های رایانه ای پرداختند و تاکید کردند با وجود تاثیر مشهود نوسانات ارزی، شرکت های دولتی قبول نمی کنند نرخ ارز بالا رفته است.
بنابر گفته های اعضای کمیسیون شبکه سازمان نظام صنفی رایانه ای تهران، پیشبرد مطالبات بخش خصوصی به یک تفکر صنفی نیاز دارد و برای جلوگیری از ورشکستگی و ضرر و زیان، شرکت‌های فناوری اطلاعات ناگزیر خواهند بود یا از این پس قرارداد جدید منعقد نکنند، یا خدمات و کالاهای خود را به صورت نقدی بفروشند.
براساس نتایج این میزگرد، کارگروهی ویژه بررسی بخش نامه ” نحوه جبران آثار تغییر قیمت ارز در پیمان های فاقد تعدیل” در کمیسیون شبکه تشکیل و مقرر شد نتایج فعالیت این کارگروه به نهادهای بالادستی ارائه شود.

نوشته شده در تاریخ : ۹۶/۱۱/۲۵
دیدگاه ها

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *



آخرین اخبار
دیدار نوروزی مدیر عامل چادرملو
دیدار نوروزی مدیریت ارشد بانک ایران زمین با کارکنان ادارات مرکزی
آمادگی کامل بانک سپه برای تحقق شعار «جهش تولید با مشارکت مردم»
پیام نوروزی مدیرعامل بانک پارسیان
متن پیام نوروزی مدیر عامل شركت معدنی و صنعتی چادرملو
پیام مدیریت عالی بانک ایران زمین به مناسبت نوروز ۱۴۰۳
مدیرعامل بانک سپه حلول ماه مبارک رمضان و فرا رسیدن نوروز ۱۴۰۳ را تبریک گفت
معرفی شعب کشیک بانک سپه در ایام تعطیلات نوروز سال ۱۴۰۳
تامین مالی واحدهای مسکونی نیروهای مسلح به سرعت انجام می‌شود
چادرملو قرارداد خرید لکوموتیوهای سنگین باری با مپنا امضا کرد
ارسال کمک های اهدایی بانک سپه به هموطنان سیل زده جنوب سیستان و بلوچستان
درخشش محصولات بانک پارسیان در هشتمین جشنواره نوآوری برتر ایرانی
برگزاری مراسم سالروز تأسیس بانک ایران زمین
بازدید مهندس طاهر زاده از ۲ پروژه بزرگ صنعتی چادرملو
انتصاب مدیر امور مهندسی زیرساخت بانک ایران زمین
انتصاب معاون فناوری اطلاعات بانک ایران زمین
۱۰ تیم برتر رویداد چادرو شناخته شدند
جلسه کار گروه هماهنگی شبکه بانکی کشور در حوزه مدیریت گردش وجوه نقد
تصویب افزایش ۵۲ هزارو ۵۰۰ میلیارد ریالی چادرملو از محل سود انباشته
افتتاح فاز یک مجتمع کشت و صنعت پاک چوب با حمایت مالی بانک سپه و با حضور رئیس‌جمهور
نظرسنجی

نظر شما در برنامه ماه عسل چیست؟

View Results

mahak