معاون وزیر در نشست خبری روز جهانی پست :
خدمات پست تأثیر مستقیم در بهره وری ملی دارد

تشخیص خبر : معاون وزیر در نشست خبری با اصحاب رسانه تصریح کرد: پروژه های پست، قابلیت تأثیرگذاری مستقیم در بهره وری ملی و افزایش رفاه اجتماعی دارد.

به گزارش خبرنگار تشخیص خبر ، دکتر مهری در نشست خبری با اصحاب رسانه به مناسبت روز جهانی پست به ارایه گزارشی از مهم ترین اقدامات و فعالیت های شبکه پستی پرداخت.

وی در آغاز با اشاره به سابقه تاریخی اتحادیه پستی جهانی گفت: پست ایران از جمله نخستین کشورهای عضو این اتحادیه قدیمی سازمان ملل است که ارتباط خوبی با دیگر کشورهای عضو دارد.

مدیرعامل پست در این ارتباط گفت: در بیست و ششمین کنگره پستی جهانی در استانبول ترکیه، جمهوری اسلامی ایران توانست با حضور ارزشمند دکتر واعظی وزیر پیشین ارتباطات و فناوری اطلاعات پس از دوازده سال به عضویت شورای راهبری (CA) در آید.

وی در خصوص ریاست اتحادیه پستی آسیا و اقیانوسیه نیز گفت: پست کشورمان همچنین موفق شد در دوازدهمین کنگره اتحادیه پستی آسیا و اقیانوسیه که تیرماه گذشته در تهران برگزار شد، علاوه بر ریاست آن تا سال ۲۰۲۱در شورای عالی مدیران نیز به عنوان رئیس انتخاب شود و کشور ژاپن به عنوان معاون در کنار ایران فعالیت نماید.
مدیرعامل پست سپس به تأثیر ۲ پروژه اقتصاد مقاومتی GNAF و سیماک و لجستیک هوشمند در بهره وری ملی پرداخت و اظهار داشت: تاکنون ۵۲ و نیم میلیون رکورد کدپستی در کشور ثبت شده که از این تعداد ۱۰ میلیون و ۸۰۰ هزار رکورد آن روستائی و ۴۱ میلیون و ۷۰۰ هزار رکورد شهری است.
دکتر مهری عنوان کرد: ” هم اکنون در ۵ شهر آدرس استاندارد به اتمام رسیده و در ۷۱ شهر و ۱۰۰۰ هزار روستا که دارای نقشه های پارسل بندی هستند آغاز شده است.
معاون وزیر ادامه داد: با اختصاص آدرس استاندارد به هر ساختمان، آن مکان در کشور یونیک خواهد شدو با تخصیص طول و عرض جغرافیایی، آدرس مورد نظر در دنیا یگانه می شود و پس از آن ایجاد خدمات ارزش افزوده مبتنی بر مکان به راحتی ممکن خواهد شد.
رئیس هیئت مدیره سپس به پروژه سیماک که یک سامانه دانش بنیان بومی است اشاره کرد و افزود: این سامانه انقلاب بزرگی در عرصه ملک و امور مربوط به آن ایجاد می کند که از طریق آن همه عملیات ساختمانی بدون تضییع حقوق شهروندان و تعرض به منابع ملی انجام خواهد شد و بدین ترتیب از سردرگمی آنان نیز جلوگیری به عمل خواهد آمد.
به گفته دکتر مهری استان های گیلان، البرز و کرمان از جمله مناطقی هستند که این سامانه به صورت آزمایشی شروع به کار کرده و در ۱۰ استان دیگر نیز در حال آموزش کاربران هستند.
مدیرعامل در خصوص سرویس لجستیک هوشمند که یکی دیگر از پروژه های اقتصاد مقاومتی است نیز اظهار داشت: لجستیک هوشمند سرویسی است که در کاهش قیمت تمام شده محصولات صنعتی و کشاورزی بسیار تأثیرگذار است و با راه اندازی آن منافع بسیاری نصیب مصرف کننده خواهد شد.
سرویس امانت آینده پست است

مدیرعامل با بیان این که جهت گیری پست دنیا به سمت کالا و اسناد است تصریح کرد: آمار موجود از سال ۲۰۰۴ تا ۲۰۱۵ بیانگر این موضوع است که سرانه پست نامه در سال ۲۰۰۴ به ازای هر نفر ۳/۶۸ درصد بوده که این رقم در سال ۲۰۱۰ به ۶/۵۵ و در سال ۲۰۱۵ به ۸/۴۳ درصد رسیده در حالی که در سرویس امانت یا بسته در سال ۲۰۰۴ به ازای هر ۱۰۰۰ نفر ۸۵۴ بسته بوده که این رقم در سال ۲۰۱۰ به ۸۹۶ بسته در ازای هر ۱ هزار نفر و در سال ۲۰۱۵ به ۱۰۸۳ امانت رسیده است.
وی با بیان این نکته که آمار موجود در ایران فاصله بسیار ی با کشورهای پیشرفته دارد گفت: با توجه به این که طی ۴ سال گذشته و پس از تغییر رویکرد شرکت ملی پست رشد خوبی در این سرویس داشته ایم و در ۶ ماهه سال جاری ۸/۴۱ درصد رشد رسیده اما هنوز شکاف بسیاری با کشورهای پیشرو در این سرویس داریم.
دکتر مهری ایجاد زیرساخت های قدرتمند را لازمه این سرویس دانست و گفت: با کمک بخش خصوصی می توانیم این شکاف را پر و رشد خوبی را شاهد باشیم.
رییس هیات مدیره عملکرد شش ماهه سال جاری شرکت پست را نیز تشریح نموده و گفت: در شش ماه نخست سال ۹۶ شبکه پستی شاهد رشد ۸/۴۱ درصدی امانت، ۲۱ درصدی پیشتاز و ۶۹درصدی سفارشی را در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته بوده است.

وی افزود: دوشنبه مصادف با ۱۷ مهر روز جهانی پست، با حضور مهندس آذری جهرمی وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات، شاهد رونمایی ۱۴ سرویس و پروژه هوشمندسازی زیرساختی و عمرانی خواهیم بود که مبلغ ۷۳۰ میلیارد ریال آن از سوی بخش دولتی تامین اعتبار شده است.

پاسخ به سوالات خبرنگاران
دکتر مهری در ادامه نشست خبری خود با خبرنگاران، به سوالات آنان پاسخ داد.
وی در ابتدا به حضور قریب الوقوع اپراتورهای جدید پستی پرداخت و در این خصوص گفت: برابر اصل ۴۴ قانون اساسی، پست متولی دو بخش تجزیه و مبادلات و توزیع است اما در اساسنامه جدید با جلسات متعددی که با کمیسیون ها داشتیم مقرر شد، انجام تمامی عملیات پستی برای بخش خصوصی آزاد و رقابت سالمی در این فضا ایجاد شود که این روند ضمن کاهش قیمت تمام شده
، در نوآوری و ارائه سرویس های جدید نیز بسیار موثر است.
مدیرعامل چابک سازی سیستم و توانایی برای رقابت را از مواردی برشمرد که پست برای ورود به عرصه رقابت باید به اجرا درآورد و در این راستا ۳۵۶ ردیف مدیریتی کاهش یافته و نیروی انسانی نیز از طریق بازخرید و یا بازنشسته کم شده و در مقابل با برون سپاری امور به تعداد نیروی بخش خصوصی افزوده شده است.
وی هدف نهایی از رقابت را منفعت مردم و ایجادبازار رقابتی دانست و گفت: مردم نیاز به خدمات باکیفیت و قیمت مناسب دارند ضمن آن که شفافیت اطلاعات نیز برای مشتری مهم است.
معاون وزیر ارائه خدمات پایه پستی را جزو الزامات قانونی شرکت ملی پست دانست و افزود: در شهرها و روستاها خدمات پایه توسط پست ارائه می شود ضمن آن که ارائه خدمات و سرویس هایی در نقاط دور افتاده و مرزی که برای بخش خصوصی توجیح اقتصادی ندارد نیز برعهده پست می باشد.

دکتر مهری ورود استارت آپ ها به خدمات پستی را اتفاق مثبتی برشمرد که پست از آن استقبال می کند و می توان با کمک این فناوری حضور موفق تری در عرصه رقابت داشت ضمن آن که شرکت ملی پست پس از اصلاح ساختار معاونت فناوری نیز برای موفقیت در این زمینه ایجاد کرده است.
یکی دیگر از موضوعاتی که مدیرعامل به تشریح آن پرداخت، کارپوشه ایرانیان و دولت الکترونیک است. وی در این خصوص گفت: سازمان فناوری اطلاعات از ۳ سال گذشته در حال ایجاد و راه اندازی آن است که می توان خدماتی بر پایه الکترونیک را به هموطنان ارائه نمود که علاوه بر کاهش هزینه های ملی، در حفظ محیط زیست و ارائه خدمات با سرعت و دقت تاثیرگذار است.
مدیرعامل با اشاره ثبت نام کارپوشه ایرانیان در دفاتر منتخب گفت: با ایجاد کارپوشه ایرانیان، خدمات دستگاه ها از طریق این سامانه به مردم ارائه می شود و در فاز نخست این قرارداد، مواردی چون دریافت خروجی و پاسخ خدمات دولت الکترونیک، حفظ اسناد ارسالی از سوی دستگاه ها و احراز هویت به منظور استفاده از خدمات این سامانه در حجم های مختلف که از سمت دستگاه های اجرائی فزستاده شده برای متقاضیان ارسال می شود.

دکتر مهری گفت: متقاضیان حقیقی برای ثبت نام نیاز به اصل شناسنامه و کارت ملی، کدپستی، شماره تلفن همراه به نام متقاضی و آدرس ایمیل دارند. در مورد افراد حقوقی نیز می بایست صاحب امضاء موسسه حقوقی (مطابق آگهی رسمی روزنامه) با در دست داشتن اصل شناسنامه و کارت ملی، شماره ثبت، شناسنامه ملی، کدپستی موسسه، شماره تلفن همراه به نام شخص صاحب امضاء و ایمیل به دفاتر مذکور مراجعه نمایند. پس از ثبت نام، نام کاربری و رمز عبور متقاضیان از طریق پیامک به اطلاع خواهد رسید.

مدیرعامل سپس در پاسخ به زمان راه اندازی تبادل حوالجات مالی تا سقف ۱۰ هزار دلار نیز گفت: این سرویس به همکاری های دو و سه جانبه نیاز دارد که پست بانک از طرف شرکت ملی پست متولی راه اندازی آن است و قول آذرماه را داده است.

وی افزود: با راه اندازی این بخش مالی، خرید و فروش خرد نیز رونق یافته و در تجارت الکترونیک نیز بسیار تاثیرگذار است.

تمبر فاخر و انتشار آن نیز موضوع دیگر این پرسش و پاسخ بود که مدیرعامل در خصوص آن گفت: این سرویس از جنبه فرهنگی و هنری برای پست ارزش زیادی دارد و سود مالی در این بخش مطرح نیست.

ارتقاء سطح معیشت کارکنان و رسیدگی به امور بازنشستگان موضوع پایانی این نشست خبری بود که مدیرعامل در این مورد نیز گفت: پستچی های ما کارکنان امین و مسئولی هستند که در شرایط آب و هوایی مختلف و در هر موقعیتی خدمات میدهند و تنها در سال گذشته ۱۲۴ نفر از همکاران ما مصدوم و از این تعداد ۱۳ نفر منجر به فوت شد.

وی افزود: ما نهایت تلاش خود را در جهت افزایش رفاه حال همکارانمان انجام می دهیم و طی چهار سال گذشته ۹۰ درصد بیشتر از میزانی که دولت مجوز داده بود به حقوق کارکنان افزوده شده ولی هنوز فاصله زیادی با سایر شرکت های تابعه وزارت داریم که در تلاشیم این مورد نیز رفع شود. 

نوشته شده در تاریخ : ۹۶/۰۷/۱۵
دیدگاه ها

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *



آخرین اخبار
موثقی نیا خبر داد: بومی سازی فناوری های جدید در زنجیره الومینیوم
دیدار نوروزی مدیران بانک ایران زمین از شعب پایتخت
دیدار نوروزی مدیر عامل چادرملو
دیدار نوروزی مدیریت ارشد بانک ایران زمین با کارکنان ادارات مرکزی
آمادگی کامل بانک سپه برای تحقق شعار «جهش تولید با مشارکت مردم»
پیام نوروزی مدیرعامل بانک پارسیان
متن پیام نوروزی مدیر عامل شركت معدنی و صنعتی چادرملو
پیام مدیریت عالی بانک ایران زمین به مناسبت نوروز ۱۴۰۳
مدیرعامل بانک سپه حلول ماه مبارک رمضان و فرا رسیدن نوروز ۱۴۰۳ را تبریک گفت
معرفی شعب کشیک بانک سپه در ایام تعطیلات نوروز سال ۱۴۰۳
تامین مالی واحدهای مسکونی نیروهای مسلح به سرعت انجام می‌شود
چادرملو قرارداد خرید لکوموتیوهای سنگین باری با مپنا امضا کرد
ارسال کمک های اهدایی بانک سپه به هموطنان سیل زده جنوب سیستان و بلوچستان
درخشش محصولات بانک پارسیان در هشتمین جشنواره نوآوری برتر ایرانی
برگزاری مراسم سالروز تأسیس بانک ایران زمین
بازدید مهندس طاهر زاده از ۲ پروژه بزرگ صنعتی چادرملو
انتصاب مدیر امور مهندسی زیرساخت بانک ایران زمین
انتصاب معاون فناوری اطلاعات بانک ایران زمین
۱۰ تیم برتر رویداد چادرو شناخته شدند
جلسه کار گروه هماهنگی شبکه بانکی کشور در حوزه مدیریت گردش وجوه نقد
نظرسنجی

نظر شما در برنامه ماه عسل چیست؟

View Results

mahak