تشعشعات دکل ها از حد آلودگی پایین تر است

تشخیص خبر : با گذشت نزدیک به یک سال از آغاز جمع آوری آنتن های مخابراتی توسط شهرداری تهران، اکنون دامنه این جریان، مناطقی همچون اختیاریه، گیشا، شهرری، پیروزی و… را دربر گرفته

که کاهش سرعت اینترنت و تضعیف آنتن دهی تلفن های همراه را در پی داشته، زیرا هر یک از این آنتن ها برای پوشش یک هزار و ٥٠٠ مشترک تلفن همراه است.

شهرداری اعلام کرده که این کار را در پاسخ به نگرانی های ابرازشده از سوی شهروندان انجام می دهد.
بدیهی است شهروندان تهرانی حق دارند نسبت به سلامت خود، خانواده و هم شهری هایشان حساس باشند، به ویژه در زمانی که با اتفاقات تلخ و ناخواسته ای همچون سقط جنین، مرده زایی و کمبود وزن فرزندان تازه متولدشده خود مواجه می شوند و احتمال می دهند که یکی از عوامل محیطی سبب بروز این مصائب شده است.
**ارائه گزارش در جلسه علنی شورای شهر تهران
کمیته ایمنی شورای اسلامی شهر تهران دغدغه شهروندان در این خصوص را مورد توجه ویژه قرار داد و پژوهش گسترده ای را با همکاری کارشناسان مطرح این حوزه آغاز کرد که مختصری از نتایج آن دو هفته پیش و در جریان دویست وهجدهمین جلسه علنی شورای شهر تهران توسط معصومه آباد، رئیس این کمیته و عضو شورای شهر و سیدحسن سیدموسوی، استاد دانشگاه و پژوهشگری که ١٥ سال از عمر خود را صرف مطالعه و تحقیق روی مسئله سازگاری مغناطیسی کرده است، اعلام شد.
بنا بر این اعلام، هدف این مطالعات بررسی پیامدهای آنتن های مخابراتی و تشعشع امواج الکترومغناطیس در ٤٦٠ نقطه شهر بوده و موارد بیماری و اختلالات جسمی شهروندان نسبت با این پدیده بررسی شد. نتایج این مطالعات براساس استاندارد اعلام شده توسط سازمان بین المللی حفاظت در برابر اشعه نشان می دهد که تهران از نظر چگالی تشعشع امواج موبایل در شرایط سالم قرار دارد.
این مطالعات همچنین مشخص کرده که بیش ترین میزان انرژی الکترومغناطیسی از رادیو و تلویزیون آنالوگ و کمترین میزان از اینترنت بی سیم بوده و میزان انرژی ساطع شده از دستگاه های موبایل در حد میانه این دو وسیله و یک دهم تشعشعات تلویزیونی بوده است.
همچنین گزارش های سازمان های ناظر و بی طرف در مناقشه اپراتورهای تلفن همراه و شهرداری همچون سازمان انرژی اتمی، رگولاتوری، کمیسیون بهداشت مجلس و مرکز سلامت و محیط کار وزارت بهداشت مؤید نتیجه مطالعات اخیر است. معصومه آباد دراین باره بیان می کند: براساس اندازه گیری دقیقی که با دستگاه های کالیبرشده ناردا انجام شده، سطح انرژی الکترومغناطیسی ساطع شده از آنتن های BTS از حد تعیین شده توسط سازمان بین المللی حفاظت در برابر تشعشعات، پایین تر بوده و از این رو نیازی به جمع آوری این سایت ها نبوده است.
او ادامه می دهد: اپراتورها می توانند با بهره گیری از فناوری های نو، به صورت تجمیعی و شبکه ای از دکل های مشترک استفاده کنند؛ سایت های مشترک را نیز می توان به لحاظ ظاهری استانداردتر و زیباتر تأسیس کرد تا منظر شهری را دچار اغتشاش بصری نکنند که نمونه آن همان نمای درختچه ای است که روی برخی از آنها طراحی شده است.
او می گوید: نه نیازی به جمع آوری آنتن های BTS وجود دارد و نه امکانی برای افزایش بی ضابطه تعداد آنهاست، بلکه مهم این است که نه فقط آنتن های BTS بلکه همه دستگاه هایی که امواجی را از خود ساطع می کنند، از نظر سطح تشعشعات براساس شاخص ها و استانداردهای تعریف شده، پایش شده و تهدیدکننده نبودن آنها برای شهروندان تضمین شود. او ادامه می دهد: براساس پایشی که ما روی سایت های تلفن همراه انجام دادیم، در هیچ یک از مناطق ٢٢گانه تهران امواج مضری مشاهده نشد.
بنابراین به مردم اطمینان می دهیم که هیچ گونه آلودگی از بابت تشعشع امواج دکل های مخابراتی تلفن همراه در تهران وجود ندارد. به گفته او، اگر امروز شاهد بی ضرری و استانداردبودن سایت های تلفن همراه هستیم، ناشی از نظارت شورای شهر بر روند نصب این سایت ها است و هیچ کدام از این سایت ها نبوده اند که چه از لحاظ شرایط نصب و چه از لحاظ تشعشع امواج براساس مصوبه ساماندهی، مورد پایش و سامان دهی قرار نگرفته باشند.
بنا بر گزارشی که دو سال پیش سازمان انرژی اتمی به عنوان سازمان ملی ناظر بر تشعشعات تلفن های همراه پس از سه سال تحقیق بر روی پروژه تشعشعات آنتن های BTS) Base Tranceiver Station) تلفن همراه در سراسر کشور ارائه کرد، آنتن های BTS مضر نیست و این مهم البته به شرایط نصب و پایش های بعدی نیز بستگی دارد که خوشبختانه تاکنون در بررسی ها مورد خاصی گزارش نشده است.
همچنین براساس نتایج این گزارش، مقدار تشعشع، یک هزارم مقدار مجاز بوده و در اکثر موارد نیز سطح پرتوگیری مردم در منازل نیز از یک هزارم حدمجاز کمتر بوده است.
این در حالی است که براساس گفته های کارشناسان سازمان انرژی اتمی، حدمجاز تشعشع برای محدوده باند فرکانسی مورد استفاده در تلفن همراه، حدود ۴٫۵ وات بر مترمربع یا ٤٥ صدم میلی وات بر سانتی متر مربع است. مجوزهایی نیز که از سوی سازمان انرژی اتمی ایران صادر شده است، نشان می دهد سطح انرژی الکترومغناطیسی ناشی از سایت های تلفن همراه ١.٤ درصد امواج ناشی از فرستنده های رادیویی AM و ٢٨ درصد امواج ناشی از فرستنده های رادیویی FM است. سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی نیز اعلامی مبنی بر مضربودن این آنتن ها نداشته و معاون نظارت و اعمال مقررات این سازمان، درخصوص گزارش عملکرد بررسی تشعشعات در هشت ماهه سال ٩٤ گفته است: «با توجه به نتایج اندازه گیری های انجام شده و اعلام نظر دفتر امور حفاظت در برابر اشعه سازمان انرژی اتمی ایران در سال جاری، موردی مبنی بر غیراستانداردبودن حدود پرتوگیری آنتن ها گزارش نشده و نتایج تمامی اندازه گیری ها پایین تر از حد مجاز بوده است» مطالعات مرکز سلامت و محیط وزارت بهداشت بیانگر این است که آنتن های موبایل، پیرامون خود چگالی انرژی بیش از حد مجاز تولید نمی کنند و چگالی انرژی آنها از حد استاندارد ملی کمتر است.
در آخرین اظهارنظر کمیسیون بهداشت مجلس نیز در مورد تشعشعات آنتن های BTS آمده است: «تاکنون مدارکی دال بر خطرات احتمالی آنتن های تلفن همراه از سوی وزارت بهداشت به این کمیسیون داده نشده است و آنتن های موبایل دارای استانداردهای معتبر جهانی هستند».
اندازه گیری های انجام گرفته روی مقدار تابش ناشی از سایت های BTS نیز نشان می دهد که حداکثر توان اندازه گیری شده در بدترین و نادرترین شرایط، تنها نزدیک چند درصد حد قابل قبول استاندارد بوده که برای عموم مردم بی خطر است.
**ایستگاه ماهواره ای و فیبر نوری؛ بحث انحرافی
در همه جای دنیا برای افزایش پوشش شبکه تلفن همراه و جلوگیری از افت آنتن دهی، از ایستگاه های زمینی یعنی آنتن های BTS استفاده می شود، زیرا ایستگاه های ماهواره ای از فاصله بسیار دور (حدود ١٠ هزار کیلومتری) امواج را ارسال می کنند که علاوه بر تأخیر و هزینه بسیار، با معایبی همچون ضعف سیگنال در نزدیکی زمین و عدم دریافت آن در زیر سقف های ضخیم همراه است. فیبر نوری نیز تنها برای شبکه انتقال کاربرد دارد و از آنجا که ایجاد پوشش موبایل فقط از طریق آنتن های BTS امکان پذیر است، ارائه خدمات ٣G و ٤G نیز بر پایه همین آنتن ها انجام می شود.
 

نوشته شده در تاریخ : ۹۴/۱۱/۲۵
دیدگاه ها

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *



آخرین اخبار
معرفی طرح های برگزیده نخستین رویداد “چادرو”
دکتر ابراهیمی فرارسیدن سالروز تأسیس بانک سپه را تبریک گفت
دکتر ابراهیمی «روز معلم» را به اساتید، مدرسان و فعالان علمی و آموزشی خانواده بزرگ بانک سپه تبریک گفت
پیشتازی ال‌جی خاورمیانه و آفریقا با نوآوری در مجموعه محصولات جدید سرگرمی خانگی
پیام مدیر عامل شرکت معدنی و صنعتی چادرملو بمناسبت روز کارگر
رویداد (چادرو) بازار شرکت‌های دانش‌بنیان را گسترش می‌دهد
رویداد (چادرو) نمونه‌ای از نوآوری باز در کشور است
زیرساخت های روابط معدنی ایران و گینه، باید توسعه یابد
پروانه فعالیت رسمی شرکت تعاونی نوآوران لوتوس پیروزی صادر شد
این تازه آغاز راه است…
انتصاب مدیر و معاون شعب منطقه اصفهان بانک ایران زمین
بزرگترین رویداد فناورانه و نوآورانه چادرملو به ایستگاه آخر رسید
انتصابات جدید در بانک ایران زمین
دریافت گواهی سازگاری با محیط ‌زیست برای چهارمین سال پیاپی توسط تلویزیون‌های LG OLED evo
مراسم معارفه ‌و تکریم مدیرعامل هلدینگ بهپویان هوشمند امید برگزار شد
پرداخت بیش از ۲۸۹ هزار میلیارد ریال تسهیلات تکلیفی توسط بانک سپه در سال ۱۴۰۲
انتشار گزارش اولیه دستاوردهای مالی ال‌جی برای سه‌ماهه اول سال ۲۰۲۴
حمایت ویژه بانک سپه از فعالان اقتصادی استان خراسان رضوی
تصمیم هیئت مدیره به انجام افزایش سرمایه تفویض شده در مجمع فوق العاده شرکت معدني و صنعتي چادرملو
کارت هدیه مجازی بانک ایران زمین، خدمتی برای کسانی که دوست شان دارید
نظرسنجی

نظر شما در برنامه ماه عسل چیست؟

View Results

mahak