صالحی امیری:
برای بازگشایی مسیر حج نهایت تلاش را می‌کنیم

تشخیص خبر : وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی حج را مجرای اتصال به جهان اسلام عنوان کرد و افزود: برای بازگشایی مسیر حج نهایت تلاش را بکار می‌بندیم.

به گزارش تشخیص خبر به نقل از ایرنا، سید رضا صالحی امیری عصر دوشنبه در مراسم تکریم روسای قدیم و جدید سازمان حج و زیارت افزود: تلاش می‌کنیم تا زائران با کمترین هزینه و دغدغه به زیارت خانه خدا مشرف شوند.

وی با گرامیداشت یاد و خاطر شهدای انقلاب اسلامی، هشت سال دفاع مقدس و به‌ویژه فاجعه منا، حج را تجلی‌گاه وحدت در داخل و جهان اسلام توصیف کرد و گفت: حج نه‌تنها ازلحاظ کارکرد فقهی شرعی بر انسان‌ها واجب می‌شود بلکه کانون بزرگ انسان‌سازی نیز محسوب است.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی تصریح کرد: اگر بنا باشد در جامعه از بداخلاقی‌ها، انگ‌زنی‌ها، شایعه‌پراکنی، دروغ‌پردازی‌ها پرهیز شود پس لازم است موضوعات مهم زیارت، حج، عتبات‌عالیات، هدایت مردم به سمت اهل‌بیت(ع) را تقویت کنیم.

عضو کابینه دولت یازدهم در ادامه با اشاره به تلاش‌های صورت گرفته برای بازگشایی مسیر حج، گفت که در تلاش است در این زمینه مذاکراتی با کمک وزارت امور خارجه برای پیشبرد کار و هموار کردن مسیر اعزام حجاج فراهم کند.

به گفته صالحی امیری باید طرف مقابل – عربستان سعودی- شرایط مدنظر جمهوری اسلامی ایران را فراهم کند چراکه این دولت همواره در تلاش برای بازگشایی مسیر حج است.

وی تأکید کرد: اگر دشمن این مسیر را مسدود کند خار و ذلیل خواهد شد.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی تصریح کرد که حج صرفاً یک عمل عبادی و سیاسی صرف نیست بلکه نقطه اتصال به جهان اسلام است و دشمن درصدد است این مجرای اتصال مسلمانان را مسدود کند.

صالحی امیری حج را به‌عنوان اصلی‌ترین کانون و محور انسان‌سازی عنوان کرد و گفت: این گفتمان فرهنگی در یک‌کلام امام خمینی (ره) خلاصه می‌شود «هدف ساخت انسان است و لاغیر.»

وی گفت: در حج انسان‌ها بجای نگاه به زمین به آسمان نگاه می‌کنند. اگر حج استمرار پیدا کند انسان‌ها دچار لغزش نخواهند شد و از طرفی زیست‌فرهنگی ادامه خواهد یافت.

وزیر به موضوع اعزام زائران به عتبات عالیات نیز اشاره کرد و گفت: سازمان حج و زیارت باید در موضوع عتبات استحکام بیشتری داشته و برای آن هدف‌گذاری کند. صالحی امیری تأکید کرد که ساماندهی زیارت در موضوع عتبات یک ضرورت است ازاین‌رو وضعیت فعلی درشان نظام و مردم نیست و باید تبدیل به عزت شود.

اعزام مجدد حج باید با شرایط اعلامی از سوی رهبر معظم انقلاب انجام شود

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در حاشیه مراسم در جمع خبرنگاران به کارشکنی‌ها و مانع‌تراشی دولت سعودی برای عدم حضور حجاج ایرانی در مناسک حج ابراهیمی اشاره کرد و گفت: شرایط مجدد اعزام به حج همان شرایط تأکید شده از سوی رهبر معظم انقلاب است.

سید رضا صالحی امیری با بیان اینکه از سوی جمهوری اسلامی ایران هیچ مشکلی در انجام فرآیند حج وجود ندارد، افزود: مسئله حج به سیاست‌های عالی نظام مربوط است ازاین‌رو شرایط جمهوری اسلامی ایران همان شرایطی است که رهبر فرزانه انقلاب بر آن‌ها تأکید داشته‌اند.

نیاز ساماندهی اعزام زائران به عتبات

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با اشاره به وجود برخی مشکلات در اعزام زائران به عتبات عالیات تأکید کرد: به دلیل عشق مردم و هجوم زائران به مرزها، بی‌نظمی‌هایی در مراسم اربعین ایجاد شد که لازم است سازمان‌دهی شود.

صالحی امیری گفت: در سطح ملی باید تصمیم‌گیری در نهادهای ذی‌ربط انجام شود و اکنون هماهنگی با همه سازمان‌هایی که به نحوی با اعزام زائران ارتباط دارند، در حال انجام است.

به گفته وی، مصمم هستیم تا زیارت زائران عتبات عالیات با حداکثر آسایش و حداقل مشقت انجام شود.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با اشاره به تصمیمات و اقدامات به‌عمل‌آمده و در دست اقدام، ابراز امیدواری کرد به‌زودی نتایج این تصمیم‌گیری‌ها مشاهده شود.

محور سیاست‌گذاری آزادبرهای عتبات عالیات سازمان حج باشد

صالحی امیری در بخش دیگری از سخنان خود درباره اعزام زائران از سوی شرکت‌های خصوصی و آزادبرها، گفت: اینکه صرفاً زیارت عتبات را به سازمان حج موکول کنیم، صحیح نیست، اما محوریت و سیاست‌گذاری حتماً باید توسط سازمان حج و زیارت انجام شود.

مراسم تکریم سعید اوحدی رئیس سابق سازمان حج و زیارت و معارفه حمید محمدی سرپرست این سازمان با حضور جمعی از مسئولان فرهنگی و هنری در سازمان حج و زیارت برگزار شد. 

نوشته شده در تاریخ : ۹۵/۱۰/۰۶
دیدگاه ها

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *



آخرین اخبار
انتصاب مدیر و معاون شعب منطقه اصفهان بانک ایران زمین
بزرگترین رویداد فناورانه و نوآورانه چادرملو به ایستگاه آخر رسید
انتصابات جدید در بانک ایران زمین
دریافت گواهی سازگاری با محیط ‌زیست برای چهارمین سال پیاپی توسط تلویزیون‌های LG OLED evo
مراسم معارفه ‌و تکریم مدیرعامل هلدینگ بهپویان هوشمند امید برگزار شد
پرداخت بیش از ۲۸۹ هزار میلیارد ریال تسهیلات تکلیفی توسط بانک سپه در سال ۱۴۰۲
انتشار گزارش اولیه دستاوردهای مالی ال‌جی برای سه‌ماهه اول سال ۲۰۲۴
حمایت ویژه بانک سپه از فعالان اقتصادی استان خراسان رضوی
تصمیم هیئت مدیره به انجام افزایش سرمایه تفویض شده در مجمع فوق العاده شرکت معدني و صنعتي چادرملو
کارت هدیه مجازی بانک ایران زمین، خدمتی برای کسانی که دوست شان دارید
افتخاری دیگر از ال‌جی با کسب جوایز متعدد طراحی در رقابت Red Dot Awards
دیدار نوروزی رئیس هیات عامل ایمیدرو با کارکنان و مدیران حوزه معدن و صنایع معدنی
در طرح تسهیلاتی “کارت اعتباری انتخاب پلاس” بانک ایران زمین، سرمایه ات را ۲/۵ برابر کن
فروش ۴۷۲ رقبه ملک به ارزش بیش از ۱۱۰ هزار میلیارد ریال توسط بانک سپه در سال ۱۴۰۲
دعوت بانک سپه از ملت ایران برای شرکت در راهپیمایی روز جهانی قدس
بازدید مدیران بانک ایران زمین از شعب استان خراسان رضوی
ثبت بالاترین میزان تولید گندله آهن و شمش فولادی در سال ۱۴۰۲
موثقی نیا خبر داد: بومی سازی فناوری های جدید در زنجیره الومینیوم
دیدار نوروزی مدیران بانک ایران زمین از شعب پایتخت
دیدار نوروزی مدیر عامل چادرملو
نظرسنجی

نظر شما در برنامه ماه عسل چیست؟

View Results

mahak