گفتگو با مصطفی واحدی زاده عضو شورای مرکزی سازمان نظام صنفی رایانه ای کشور
افزایش نرخ ارز قدرت تصمیم گیری را از کسب و کارها گرفته است

تشخیص خبر : مصطفی واحدی زاده عضو شورای مرکزی سازمان نظام صنفی رایانه ای کشور از سه منظر مختلف به مسئله تاثیر افزایش نرخ ارز بر صنعت فناوری اطلاعات و ارتباطات کشور و راهکارها پیش رو پرداخته است.

به گزارش تشخیص خبر ، واحدی زاده با اشاره به اینکه افزایش نرخ ارز باعث ناهمگنی و بروز رفتارهای تهاجمی در اعلام قیمت ها شده است، گفت: کالاهای حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات در کشور ما اغلب وارداتی هستند. افزایش ۴۰ درصدی ارز موجب شده شرکت هایی که در سال ۹۶ قراردادهایی را منعقد کردند اکنون متضرر شوند به همین جهت شاهد هستیم شرکت ها رقم های بالاتری در قراردادها پیشنهاد میدهند تا از ضرر جلوگیری کنند ولی این امر زیان مصرف کننده نهایی را در پی دارد.
این عضو شورای مرکزی در ادامه به کاهش انگیزه شرکت ها و پیمانکاران در به روزرسانی تجهیزات و فناوری هایشان اشاره کرد و افزود: با افزایش قیمت تمام شده و کاهش سود هر قرارداد کسب و کارها انگیزه کمتری برای به روز رسانی و تجهیز خود به آخرین تکنولوژی های روز دنیا دارند. از آنجاییکه سهم تکنولوژی در رشد اقتصادی هر کشور غیرقابل انکار است نوسان و افزایش نرخ ارز ضربه های جبران ناپذیری به بدنه کسب و کارهای صنعت فناوری اطلاعات و ارتباطات وارد می کند.
او با تاکید بر اینکه به روزرسانی تکنولوژی در کسب و کارها جزو اولویت های نخست صنایع نیست، افزود: برای مثال در بنادر و گمرکات شاهد کندی ترخیص کالاها هستیم و این به دلیل نبود تجهیزات به روز است که از یک سو موجب ضعیف شدن کسب و کارهای حوزه فاوا میشود و از سوی دیگر در نگاه کلان، رشد اقتصادی کشور را دچار نقصان و کندی می کند.
واحدی زاده با تاکید بر اینکه نبود ثبات در نرخ ارز قدرت تصمیم گیری و امکان برنامه ریزی از کسب و کارها را گرفته است، گفت: متغیر بودن نرخ ارز منجر به ایجاد قیمت های متفاوت در بازه های زمانی کوتاه شده است و همین مسئله قدرت تصمیم گیری و امکان برنامه ریزی را از شرکت ها سلب کرده است. همینطور به دلیل کمبود نقدینگی خرید و فروش اعتباری نیز قابل انجام نیست. همین مسئله موجب شده تا فروشندگان از ماهیت و ذاتشان فاصله بگیرند و از فروش وحشت داشته باشند. می ترسند بفروشند و نتوانند با افزایش نرخ ارز دوباره همان کالا را خریداری کنند.
عضو شورای مرکزی با گلایه از اینکه کالاهای IT در رده کالاهای لوکس تقسیم بندی شدند، افزود: اقتصاد برای رشد و جامعه برای ادامه حیات، نیاز به صنعت فناوری اطلاعات و ارتباطات دارد. ارز تک نرخی اثر منفی بر این حوزه گذاشته است. اختلاف نرخ اعلام شده با واقعیت بازار منجر به ایجاد نرخ های غیر قانونی شده است. شفاف نبودن سیستم و اختصاص ارز با نرخ اعلام شده نیز عدالت را زیرسوال برده و این نگرانی در حوزه فاوا وجود دارد که به دلیل عدم شفافیت بازار قانونی از بین برود و انحصار ایجاد شود که به دنبال آن کیفیت هم از دست می رود و مصرف کننده نهایی متضرر می شود.
واحدی زاده با تاکید بر اینکه نگاه ها به صنعت ICT تصحیح شود، گفت: باید در قوانین، فاوا را مکمل تمامی صنایع بدانند، همانطور که در تمامی کشورهای پیشرفته شاهد هستیم شفافیت، تسریع امور، پیشرفت و رشد اقتصادی همه با کمک صنعت ICT امکانپذیر شده است.
به گفته واحدی زاده، نزدیک کردن نرخ ارز با واقعیت بازار یکی از راهکارهای موجود است.
او افزود: در نوسانات نرخ ارز اگر اختصاص ارز تک نرخی به میزان تقاضای بازار برنامه ریزی شود و به گونه ای که عرضه و تقاضا هماهنگ شود نوسانات نرخ ارز و اثرات مخرب آن از بین خواهد رفت. نرخ ارز تحت تاثیر رفتار بازار و همینطور تحولات و رویدادهای جهانی است با این وجود تخصیص تعرفه های پایین گمرکی برای کالاهای حوزه فاوا می تواند از افزایش قیمت تمام شده کالاها جلوگیری کند. فعالان این حوزه حمایت دولت را احساس می کنند و با آرامش خاطر بیشتری فعالیت کرده و از اتخاذ تصمیمات ناگهانی اجتناب می کنند.

خبرنگار : میثم علی پور

نوشته شده در تاریخ : ۹۷/۰۳/۲۱
دیدگاه ها

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *



آخرین اخبار
مدیرعامل بانک سپه حلول ماه مبارک رمضان و فرا رسیدن نوروز ۱۴۰۳ را تبریک گفت
معرفی شعب کشیک بانک سپه در ایام تعطیلات نوروز سال ۱۴۰۳
تامین مالی واحدهای مسکونی نیروهای مسلح به سرعت انجام می‌شود
چادرملو قرارداد خرید لکوموتیوهای سنگین باری با مپنا امضا کرد
ارسال کمک های اهدایی بانک سپه به هموطنان سیل زده جنوب سیستان و بلوچستان
درخشش محصولات بانک پارسیان در هشتمین جشنواره نوآوری برتر ایرانی
برگزاری مراسم سالروز تأسیس بانک ایران زمین
بازدید مهندس طاهر زاده از ۲ پروژه بزرگ صنعتی چادرملو
انتصاب مدیر امور مهندسی زیرساخت بانک ایران زمین
انتصاب معاون فناوری اطلاعات بانک ایران زمین
۱۰ تیم برتر رویداد چادرو شناخته شدند
جلسه کار گروه هماهنگی شبکه بانکی کشور در حوزه مدیریت گردش وجوه نقد
تصویب افزایش ۵۲ هزارو ۵۰۰ میلیارد ریالی چادرملو از محل سود انباشته
افتتاح فاز یک مجتمع کشت و صنعت پاک چوب با حمایت مالی بانک سپه و با حضور رئیس‌جمهور
همکاری ال‌جی و متا جهت شتاب بخشیدن به پیشرفت کسب‌وکار XR
بررسی طرح‌های فناورانه و نوآورانه رویداد چادرو به ایستگاه پایانی رسید
تدبیر ویژه بانک ایران زمین برای روزهای پایانی سال و استقبال از نوروز ۱۴۰۳
ادامه سلطه ال‌جی بر بازار جهانی تلویزیون برای یازدهمین سال پیاپی
کارت نقدی مجازی بانک ایران زمین خدمتی ویژه برای مشتریان تراکنش زیاد
معرفی سری جدید Signature Kitchen Suite Transitional در نمایشگاه KBIS 2024
نظرسنجی

نظر شما در برنامه ماه عسل چیست؟

View Results

mahak