به گفته سیدمحسن میرصدری بازرس مجمع تشکل‌های دانش‌بنیان ایران؛
شرکت‌های دانش‌بنیان در ابتدای صف مبارزه با بحران اقتصادی کرونا هستند

تشخیص خبر: شرکت‌های دانش‌بنیان پس از کادر درمان، در ابتدای صف مبارزه با بحران اقتصادی کرونا قرار دارند و باید با ارائه مشوق‌های مالی و اعطای مهلت پرداخت اقساط بانک‌ها و معوقات بیمه و مالیات موردحمایت دولت قرار گیرند.

به گزارش تشخیص خبر به نقل از روابط عمومی مجمع تشکل‌های دانش‌بنیان ایران، سیدمحسن میرصدری بابیان اینکه توانمندی شرکت‌های دانش‌بنیان بارها به اثبات‌ رسیده است، افزود: در شرایط فعلی بعد از کادر درمان شرکت‌های دانش‌بنیان در صف اول هستند. اقدامات سریعی که شرکت‌های دانش‌بنیان برای تامین نیازهای کشور مانند تولید تجهیزات پزشکی مرتبط با کرونا، دستکش، ماسک، ونتیلاتور، ساخت کیت‌های تشخیص، مواد ضدعفونی‌کننده، غیره انجام دادند، نشان‌دهنده این توانمندی است.
به گفته وی، نتیجه حمایت از شرکت‌های دانش‌بنیان در جنگ‌های اقتصادی و ویروس کووید ۱۹ نشان می‌دهد که چقدر این حمایت‌ها مفید بودند و حتی باید بیشتر هم باشند.
او در ادامه هشدار داد به‌زودی لطمه‌های اقتصادی که به شرکت‌ها واردشده، نمایان می‌شود افزود: شرکت‌ها با اتمام ذخایر مالی، با چک‌های برگشتی، معوق شدن دیون، تعدیل نیرو و … مواجه خواهند شد و اگر راهکار فوری از سوی دولت برای حمایت از کسب‌وکارها نباشد، کسب‌وکارهای کوچک و متوسط در آستانه تعطیلی قرار خواهند گرفت.
به گفته وی، اقتصاد دنیا و همین‌طور اقتصاد ما به‌سوی رکود حرکت می‌کند. دولت باید برای حفظ شرکت‌های دانش‌بنیان کوچک و متوسط تمام تلاش خود را به کار بگیرد و از تولید داخل حمایت کند.
کمیته ناظر تشکیل شود
بازرس مجمع تشکل‌های دانش‌بنیان، بابیان اینکه اکنون وقت آن است که از طریق معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری و مجمع تشکل‌های دانش‌بنیان کمبودها شناسایی شود، تقسیم‌کاری صورت بگیرد تا حمایت‌ها به‌صورت هدفمند در جهت صحیح هدایت شوند، گفت: باید شرکت‌های دانش‌بنیان را به‌سوی بخش‌هایی که با کمبود و نارسایی مواجه هستند هدایت کنیم و در این چرخه آزمایشگاه‌های فعال نیز تولیدات شرکت‌ها را برای ورود به بازار بررسی و صحت سنجی کنند تا درنهایت زیست‌بوم چابک و فعال شود.
او با تاکید بر نقش مجمع تشکل‌های دانش‌بنیان در کنار اتاق بازرگانی، گفت: در حال حاضر نیاز به یک‌نهاد ناظر از بخش خصوصی داریم تا ضمن شناسایی پتانسیل شرکت‌های بخش خصوصی، حمایت‌های صندوق و معاونت را به‌سوی شرکت‌های دانش‌بنیان موجود هدایت کند و توانمندی‌های موجود در جهت رفع نیازهای کشور به کار گرفته شود.
میرصدری در ادامه پیشنهاد ایجاد یک کمیته متشکل از نمایندگان دولت و بخش خصوصی را داد و گفت: نمایندگان بخش خصوصی باید از اصناف مختلف و جزو تولیدکنندگان باشند و از سوی دیگر حتما باید نمایندگانی از دولت در کمیته حضورداشته باشد تا تصمیمات اتخاذ شده، ضمانت اجرایی پیدا کنند.
پیشنهادات برای گذر اقتصاد از بحران کرونا
بازرس مجمع تشکل‌های دانش‌بنیان، پیشنهاد اعطای مهلت از سوی بانک‌ها و امهال اقساط تمامی تسهیلات بانکی و صندوق‌ها تا پایان شهریورماه را مطرح کرد و افزود: تاکنون تنها امهال اقساط قرض‌الحسنه از سوی بانک مرکزی اعلام‌شده است، درحالی‌که بخش بزرگی از تسهیلات شرکت‌ها قرض‌الحسنه نیست و این امکان باید به دیگر موارد هم تسری داده شود.
او همچنین پیشنهاد به تعویق افتادن پرداخت بدهی بیمه و مالیات شرکت‌ها تا پایان شهریورماه را مطرح کرد و گفت: این اقدامات بدون هیچ هزینه‌ اضافی، کاملا در اختیار دولت است و در صورت انجام می‌تواند بار بزرگی را از شرکت‌ها کم کند. این حمایت مشمول هزینه نیست و فقط دریافتی دولت مدتی به تعویق می‌افتد.
میرصدری با اشاره به اینکه معاونت فناوری ریاست جمهوری با حمایت‌ مالی از شرکت‌های دانش بنیان، کاهش درآمد آن‌ها را در دو ماه اخیر جبران کند، افزود: ازآنجایی‌که بزرگ‌ترین سرمایه شرکت‌های دانش‌بنیان، نیروی انسانی دانشی آن‌ها محسوب می‌شود؛ انتظار می‌رود از این شرکتها حمایت شود تا شرایط اقتصادی آن‌ها را مجبور به تعدیل سرمایه انسانی خود نکند. این حمایت‌ها ضمن حفظ اشتغال افراد، کمک بزرگی برای شرکت‌های دانش‌بنیان است تا در دوران پساکرونا بتوانند فعالیت‌هایشان را از سر بگیرند.
او درخواست کمک بلاعوض یا پرداخت تسهیلات قرض‌الحسنه با یک سال تنفس را مطرح کرد و گفت: این روزها خبرهایی مبنی بر ارائه وام ۱۲ درصدی با تنفس سه‌ماهه به شرکت‌هایی که آسیب دیدند به گوش می‌رسد. این شرایط برای روزهای شکوفایی مناسب است نه زمان بحران. اکنون انتظار داریم حمایتها از حالت شعار خارج شده و به عمل تبدیل گردد. در حال حاضر به جز تعداد کمی از شرکت‌های فعال در حوزه سلامت، بقیه کسب‌وکارها چه خدماتی چه تولیدی بیش از ۵۰ درصد آسیب‌ دیده‌اند و حتی برخی در آستانه تعطیلی قرارگرفته‌اند.
میرصدری اضافه کرد یکی از راهکارهای حمایت از شرکتهای دانش بنیان آسیب دیده، همکاری نزدیک صندوقهای پژوهش و فناوری با مجمع تشکلهای دانش بنیان است. یعنی صندوق نوآوری و شکوفایی، شناخت شرکتهای دانش بنیان آسیب دیده را به مجمع تشکلهای دانش بنیان و صندوق های پژوهش و فناوری واگذار کند و سپس از شرکت های معرفی شده توسط این دو نهاد، به نحو مقتضی حمایت کند. 

نوشته شده در تاریخ : ۹۹/۰۲/۰۳
دیدگاه ها

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *



آخرین اخبار
دیدار نوروزی مدیر عامل چادرملو
دیدار نوروزی مدیریت ارشد بانک ایران زمین با کارکنان ادارات مرکزی
آمادگی کامل بانک سپه برای تحقق شعار «جهش تولید با مشارکت مردم»
پیام نوروزی مدیرعامل بانک پارسیان
متن پیام نوروزی مدیر عامل شركت معدنی و صنعتی چادرملو
پیام مدیریت عالی بانک ایران زمین به مناسبت نوروز ۱۴۰۳
مدیرعامل بانک سپه حلول ماه مبارک رمضان و فرا رسیدن نوروز ۱۴۰۳ را تبریک گفت
معرفی شعب کشیک بانک سپه در ایام تعطیلات نوروز سال ۱۴۰۳
تامین مالی واحدهای مسکونی نیروهای مسلح به سرعت انجام می‌شود
چادرملو قرارداد خرید لکوموتیوهای سنگین باری با مپنا امضا کرد
ارسال کمک های اهدایی بانک سپه به هموطنان سیل زده جنوب سیستان و بلوچستان
درخشش محصولات بانک پارسیان در هشتمین جشنواره نوآوری برتر ایرانی
برگزاری مراسم سالروز تأسیس بانک ایران زمین
بازدید مهندس طاهر زاده از ۲ پروژه بزرگ صنعتی چادرملو
انتصاب مدیر امور مهندسی زیرساخت بانک ایران زمین
انتصاب معاون فناوری اطلاعات بانک ایران زمین
۱۰ تیم برتر رویداد چادرو شناخته شدند
جلسه کار گروه هماهنگی شبکه بانکی کشور در حوزه مدیریت گردش وجوه نقد
تصویب افزایش ۵۲ هزارو ۵۰۰ میلیارد ریالی چادرملو از محل سود انباشته
افتتاح فاز یک مجتمع کشت و صنعت پاک چوب با حمایت مالی بانک سپه و با حضور رئیس‌جمهور
نظرسنجی

نظر شما در برنامه ماه عسل چیست؟

View Results

mahak