قائم مقام مدیرعامل بانک سپه در مراسم افتتاحیه نمایشگاه تراکنش ایران:
کاربرد هوش مصنوعی در صنعت بانکداری انتخاب نیست، یک الزام است

تشخیص خبر: دکتر سیدمهدی حسینی در مراسم افتتاحیه دهمین رویداد تراکنش ایران، با تاکید بر الزام دنیای امروز و صنعت بانکداری درخصوص بهره‌گیری و استفاده از هوش مصنوعی، گفت: صنعت بانکداری در توسعه کاربرد هوش مصنوعی با یک الزام مواجه است و نه یک انتخاب و این باید مدنظر مدیران این صنعت باشد.

به گزارش تشخیص خبر به نقل از پایگاه اطلاع‌رسانی بانک سپه، دکتر سیدمهدی حسینی قائم مقام مدیرعامل بانک سپه در نشست تخصصی راهبردهای هوش مصنوعی از منظر مدیران بانکی که با حضور جمعی از مدیران عامل بانک‌ها در مراسم افتتاحیه دهمین رویداد تراکنش ایران برگزار شد، با اشاره به یکصد سالگی بانک سپه گفت: بانک سپه تنها بانک ایرانی است که یکصد ساله می‌شود و در حقیقت با یکصد سالگی بانک سپه، نظام بانکی ایران یکصد ساله خواهد شد و این مایه افتخار است که نخستین بانک ایرانی یک قرن در خدمت توسعه، پیشرفت و آبادانی این کشور بوده است.

وی اضافه کرد: بانکداری در عرصه حاضر به نقطه عطفی رسیده که در آن فناوری‌های پیشرفته به ویژه هوش مصنوعی به عنوان محرک اصلی تحول در خدمات مالی و تجربه مشتری عمل می‌کند و این بانک در راستای رشد و تعالی و استفاده از فناوری‌های نو طرح‌های متنوعی دارد.

دکتر حسینی با تشریح اینکه بانک سپه نقشه راه تحول دیجیتال را براساس شرایط روز پیش‌بینی کرده است، افزود: در چنین شرایطی که سرعت و دقت حرف نخست را می‌زند، هوشمندسازی بانک‌ها یک ضرورت است ولذا بانک سپه در این خصوص پس از طراحی و تصویب نقشه راه تحول دیجیتال بانک در سال ۱۳۹۹، مقدمات ورود به این عرصه را با تعریف یک پروژه مطالعاتی فراهم نمود و در این موضوع با انعقاد قرارداد تحقیقاتی با دانشگاه شهید بهشتی در سال ۱۴۰۱، تحت عنوان پروژه طراحی و توسعه، بستر کاربردهای هوش مصنوعی در بانک سپه اجرایی شد.

وی در این نشست تخصصی، مطالبی درخصوص اهمیت هوشمندسازی در بانکداری بیان کرد و با تشریح وضعیت استفاده از ابزار هوش مصنوعی در بانک‌های دنیا اظهار داشت: با وجود کاربرد هوش مصنوعی در بسیاری از بانک‌های کشورهای آسیایی، آمریکایی و اروپایی، شاهد این هستیم که در سطح دنیا به لحاظ حساسیت مسائل مالی، صنعت بانکداری نسبت به حرکت به سمت این تکنولوژی جدید محتاطانه عمل کرده و نسبت به سایر صنایع از بلوغ کمتری در این حوزه برخوردار است.

قائم مقام مدیرعامل بانک سپه ضمن بیان اینکه براساس تحقیقات بین‌المللی انجام شده طی سال‌های ۲۰۲۱ تا ۲۰۲۴ سطح بلوغ هوش مصنوعی در صنایع مختلف نسبت به صنعت بانکداری از وضعیت مطلوب‌تری برخوردار است، گفت: برای دستیابی به وضعیت مطلوب در صنعت بانکداری و کاهش شکاف بین وضعیت موجود و وضعیت مطلوب، ۵ راهبرد در مسیر حرکت به سمت هوش مصنوعی قابل طرح است.

دکتر حسینی تحول در تجربه مشتری، افزایش بهره‌وری عملیاتی، نوآوری در محصولات و خدمات در کنار پیشتازی در تحلیل داده‌ها و در نهایت تحول در خدمات پرداخت را راهبردهای کلیدی برای هوشمندسازی مبتنی بر هوش مصنوعی در بانک‌ها نام برد و به تشریح این راهبردها و اهداف آن پرداخت.

وی پس از تشریح راهبردهای مطرح شده تاکید کرد: در فرآیند توسعه کاربرد هوش مصنوعی در مسیر هوشمندسازی بانک ها باید به دنبال تحولی پایدار از طریق ترکیب فناوری و انسان محوری در خدمات بانکی بود و این خلاصه تمامی مطالبی است که در این راهبردها دنبال می‌شود.

دکتر حسینی ضمن تشریح راهبرد تحول تجربه مشتری به هدف این راهبرد که بهبود تجربه مشتری با هوش مصنوعی و تحلیل داده‌ها برای ارائه خدمات است، پرداخت و گفت: ارتقای کیفیت تعاملات با مشتری از طریق چت بات‌ها و دستیارهای مجازی و مشاوره مالی مبتنی بر هوش مصنوعی از مواردی است که در این راهبرد باید انجام پذیرد.

قائم مقام مدیرعامل بانک سپه در توضیح افزایش بهره‌وری عملیاتی، به لزوم استفاده از هوش مصنوعی برای بهینه سازی فرآیندهای داخلی و کاهش هزینه‌ها در بانک‌ها اشاره کرد و گفت: در این راهبرد، تشخیص تقلب و تقویت امنیت سایبری با استفاده از الگوریتم‌های یادگیری ماشینی و تسریع در پردازش تراکنش‌ها از طریق ترکیب بلاک‌چین با هوش مصنوعی از مواردی است که باید مدنظر مدیران عالی بانکی باشد.

وی در پایان ضمن تشریح کامل راهبردهای ارائه شده، خاطرنشان کرد: آموزش نیروی انسانی متخصص در حوزه تحلیل داده، در کنار ایجاد داشبوردهای مدیریتی هوشمند به منظور پایش لحظه‌ای عملکرد بانک از جمله موارد مهمی است که باید در بهره‌گیری از هوش مصنوعی در حوزه داده و بانکداری امروزی در محور برنامه‌ها باشد. 

نوشته شده در تاریخ : ۰۳/۱۰/۱۹
دیدگاه ها

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *



آخرین اخبار
سرمایه بانک ملی ایران ۴۲۰ همت شد / بی‌رقیب؛ همچنان در صدر نظام بانکداری
بانک سینا در جمع پنج بانک برتر کشور
امکان وکالتی نمودن حساب مشتریان بانک سپه در طرح فروش خودروهای وارداتی فراهم شد
آمادگی بانک ایران زمین برای معرفی حساب وکالتی جهت خرید خودروهای وارداتی
مدیرعامل بانک سپه درگذشت سرتیپ پاسدار علیرضا افشار را تسلیت گفت
رشد قابل توجه صدور حواله و تراکنش‌های بانکی در بانک ملی ایران/ صدور بیش از ۵۵ میلیون حواله پایا و پل در شش ماه
ارزش معاملات بازار مشتقه و مالی بورس کالا ۷.۷ همت شد
آگهی مزایده شماره ۱۴۰۴/۵ فروش املاک مازاد بانک ایران زمین
حرکت اول، برگزیده جایزه ملی تأمین مالی فناوری و نوآوری ایران
پارسیان، بانک برتر در حوزه ضمانت نامه شد
گرین‌بانک؛ نئوبانک جدید هوشمند بانک سینا رونمایی شد
تمرکز بر مردمی سازی بانک پارسیان، ارتقای بهره وری، توسعه سرمایه انسانی و تحول فناورانه
عبور منابع بانک ملی ایران از مرز ۲ هزار همت
فراخوان عمومی توسعه‌دهنده و پشتیبان سامانه آرشیو الکترونیک و دیجیتال‌سازی اسناد
حضور همراه اول با سبدی از سرویس‌های هوشمند در جیتکس ۲۰۲۵
با صدور حکمی؛ سرپرست روابط عمومی بانک پارسیان منصوب شد
همه چیز درباره تسهیلات ۷۰۰ میلیونی اعتبار ملی؛ از جزئیات دریافت غیرحضوری تا پرداخت اقساط
پرداخت ۱۷۰۰ میلیارد تومان وام قرض‌الحسنه بانک پارسیان به ۵ هزار عروس و داماد/ رشد ۲۷ درصدی وام‌های ازدواج نسبت به سال گذشته
امیر نیک رویان مدیر امور روابط عمومی و تبلیغات بانک گردشگری شد
سرمایه‌گذاری ۱۶۵۰ میلیاردی همراه اول در استان فارس از ابتدای دولت چهاردهم
نظرسنجی

نظر شما در برنامه ماه عسل چیست؟

View Results

mahak