روزبه اسفندارمز:
داوری و انتقاد باید با رعایت عدالت و انصاف اتفاق بیفتد

تشخیص خبر : «روزبه اسفندارمز» (سرپرست گروه پالت) با اشاره به اجرایی که قرار است با گروهش در قالب سی و یکمین دوره جشنواره موسیقی فجر حضور داشته باشد؛ به این مساله اشاره کرد که تلاش می‌کند اجرای صحنه‌ای این گروه در جشنواره از کیفیت بالایی برخوردار باشد.

به گزارش روابط عمومی جشنواره‌ی موسیقی فجر و به نقل از ایلنا، «اسفندارمز» می‌گوید:‌ «تفاوت اجرا در این شرایط در مقایسه با اجراهایی که ما مستقلا در طول سال برگزار می‌کنیم، این است که سخت‌افزار اجرای صحنه‌ای در فجر با برنامه‌ریزی و تحت‌نظر برگزارکنندگان جشنواره مشخص می‌شود و استیج، طراحی و تبلیغات زیرنظر مسئولان جشنواره است. با این توضیح ما به مسئولیت‌ها، شرایط و قوانین جشنواره احترام می‌گذاریم و درعین حال حساسیت‌های خودمان را در نوع اجرا و صدادهی کنسرت سر جای خودش رعایت خواهیم کرد. تمام سعی ما این است که اجرای گروه در قالب جشنواره مثل سایر اجراهای پالت باشد.»

اسفندارمز ضمن تاکید بر لزوم نقد و داوری برای افزایش سطح کیفی انواع موسیقی درباره حضور بخش داوری در جشنواره سی و یکم گفت: «برخی فستیوال‌ها در سطح دنیا رقابتی هستند و برخی دیگر اساسا داوری ندارند. با این توضیح من؛ وجود داوری در جشنواره را نکته‌ای جذاب و محرک می‌دانم، به این شرط که بدون حاشیه و اصطحکاک انجام شود. اگر این حالت در داوری‌ها وجود داشته باشد، درنهایت می‌تواند به افزایش سطح کیفی کارها در ژانرهای مختلف منجر شود.»

او اضافه کرد: «اینجا مهمترین نکته این است که منتقدان و داوران فارغ از آنچه ممکن است بعد از اعلام نظرشان پیش بیاید، کارشان را انجام دهند. این را همه ما می‌دانیم که داوری و انتقاد باید با رعایت عدالت و انصاف اتفاق بیفتد اما مسئله این است که برخی از داوران و منتقدان ما به خاطر رابطه دوستی که احتمالا با صاحب اثر دارند از ارائه نظر اصلی‌شان می‌ترسند. باید انتقادات با صراحت انجام شود و داوری‌ها بدون درنظر گرفتن دوستی‌ها اتفاق بیفتد تا بازار موسیقی حتی برای کسی که اثرش مورد ایراد واقع شده؛ گرم شود و مخاطب به سمت موسیقی جذب شود.»

او درباره اولین حضور گروه پالت در جشنواره موسیقی فجر گفت: «شاید دلیل اصلی شرکت کردن ما در این دوره، حضور دیگر گروه‌های مهم و فعال بود. اعلام حضور گروه‌های سطح اول موسیقی ایران در جشنواره فجر این دوره باعث ایجاد نوعی همبستگی میان اهالی موسیقی ایران شده و ما هم به عنوان یکی از گروه‌های موسیقی در کشور سعی کردیم به این ندای همراهی لبیک بگوییم.»

اسفندارمز همچنین به این نکته اشاره دارد که: «نه تنها جشنواره موسیقی بلکه اساسا خود موسیقی در شرایطی می‌تواند رونق پیدا کند که تکلیفش روشن شود. افراد زیادی در همین شهر تهران هستند که تفاوت تار و سه‌تار را با هم نمی‌دانند. شرایط باید در کشور ما تغییر کند. وقتی تکلیف موسیقی روشن شود مردم بر اثر رفتن به کنسرت‌ها و برنامه‌های مختلف موسیقی با سازها آشنا می‌شوند و این مسیر مخاطبان را به شوق می‌آورد تا در انتظار اجراهای مختلف باشند و در نتیجه جشنواره فجر را به عنوان یک اتفاق مهم دنبال کنند. این درست نیست که هر ارگان و اداره‌ای بتواند اجرای یک گروه فعال و نامدار در کشور را براساس تصمیم خودش لغو کند. حتی اگر موسیقی را فقط با دید اقتصادی نگاه کنیم؛ این هنر به لحاظ مارکتینک در دوره‌ای که کشور با رکود اقتصادی روبه‌رو بوده، توانسته است موفقیت‌های زیادی را به دست آورد.»

سرپرست گروه پالت در ادامه به مسیر کسب درآمد برای هنرمندان فعال در عرصه موسیقی اشاره کرد و در این‌باره گفت: « من به عنوان موزیسینی که حدود بیست سال کار نوازندگی کرده و در دانشگاه درس موسیقی خوانده از چه طریقی می‌توانم برای زندگی‌ام درآمد داشته باشم؟ یا باید کار تولید کنم و در شهرهای مختلف و کنسرت‌های مختلف کارهایم را برای مخاطب موسیقی اجرا کنم یا با تدریس موسیقی کسب درآمد کنم یا در جشنواره‌ها حضور داشته باشم.من مشغول فکر درباره چرخه تولید در مفهوم کلی بودم. درنهایت به این نتیجه رسیدم که تولید یک وسیله با تولید یک محصول فرهنگی در ایران تفاوت‌های زیادی دارد. مثلا اگر یک دستگاه تلویزیون خریداری کنید، فروشنده به شما یک برگه ضمانتنامه می‌دهد تا از شما به عنوان خریدار حمایت کند. این مسئله نشان‌دهنده یک چرخه تولید پویا و ادامه‌دار است. متاسفانه این شرایط برای محصول فرهنگی وجود ندارد. چون من به عنوان صاحب یک اثر که تقریبا برای هر آلبوم دوسال وقت صرف می‌کنم بنابه دلایل غیرمنطقی از ارائه محصولم در برخی شهرها و حتی سالن‌ها محروم‌ام. درنتیجه چرخه تولید موسیقی به عنوان یک کالای فرهنگی دچار توقف و عیب می‌شود. این چرخه باید با قدرت کارش را دنبال کند تا مردم جذب اجراهای زنده شوند. معنادار شدن برگزاری جشنواره‌ها زمانی اتفاق می‌افتد که مردم جذب اجراهای زنده شده باشند و در آن شرایط برای حضور در جشنواره‌های موسیقی مشتاقانه منتظر بمانند.» 

نوشته شده در تاریخ : ۹۴/۱۱/۰۴
دیدگاه ها

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *



آخرین اخبار
پیام تبریک دکتر علی ابدالی، مدیرعامل بانک سینا به مناسبت عید سعید فطر
دیدار نوروزی مدیر عامل صبانور
سامسونگ چطور دستگاه‌های Galaxy را از تهدیدات سایبری محافظت می‌کند؟
نشریه دیجیتال ارتباط ایران زمین منتشر شد
پیام تبریک مدیرعامل بانک ملی ایران به مناسبت عید سعید فطر
عیدی ویژه همراه اول به مناسبت عید فطر
اجرای طرح ویژه وصول مطالبات همراه با بخشودگی در بانک ایران زمین تمدید شد
ادعای هک اطلاعات بانک سپه تکذیب شد
مدیرعامل بانک سپه آغاز سال نو و فرارسیدن عید نوروز را تبریک گفت
طنین همدلی و نوای تعهد؛ گردهمایی پایانی صندوق قرض‌الحسنه شاهد، تجلی قدردانی و انگیزه‌ای برای فردا
پیام مدیرعامل بانک آینده به مناسبت فرارسیدن ایام شب‌های قدر
شعب کشیک بانک سینا در تعطیلات نوروز ۱۴۰۴ اعلام شد
تصویب افزایش سرمایه ۱۰ همتی (کچاد) در مجمع‌عمومی فوق‌العاده
بانک ایران زمین سرویس کارمزد هوشمند پیامک را راه‌اندازی کرد
برگزاری مجمع عمومی فوق‌العاده شرکت چادرملو
برگزاری جلسه ی هیات امنای صندوق قرض الحسنه شاهد
افزایش سرمایه ۱۲۹ هزار و ۴۵۰ میلیارد ریالی بانک گردشگری/ وگردش سود سهام را تقسیم کرد
تولید نخستین شمش فولاد شادگان؛ بدون وقفه و خطا
موزه بانک سپه در ایام نوروز میزبان بازدیدکنندگان است
Eclipsa Audio: آغاز عصر نوین صدای سه‌بعدی با سامسونگ
نظرسنجی

نظر شما در برنامه ماه عسل چیست؟

View Results

mahak