برگزاری نشست خبری کمیسیون سخت افزار و شبکه با موضوع نوسان نرخ ارز و اثار آن بر کسب و کارهای فناوری اطلاعات

تشخیص خبر : شفاف نبودن مکانیزم پرداخت ارز تک نرخی به شرکت های فناوری اطلاعات و ارتباطات و نوسان نرخ ارز، بسیاری از فعالان این حوزه را در آستانه ورشکستگی قرار داده است.

به گزارش تشخیص خبر به نقل از روابط عمومی سازمان نظام صنفی رایانه ای تهران، نشست خبری مشترک کمیسیون سخت افزار و شبکه سازمان با موضوع “بررسی آثار نوسان نرخ ارز بر کسب و کارهای رایانه ای” صبح روز چهارشنبه هفته گذشته با حضور خبرنگاران حوزه فاوا برگزار شد.
در این جلسه، روسای کمیسیون سخت افزار و شبکه، مشکلات شرکت های این حوزه در اثر نوسان های ارزی را تشریح کردند و درخصوص تبعات شفاف نبودن مکانیزم پرداخت ارز تک نرخی و عدم کنترل نوسان قیمت دلار که بسیاری از شرکت ها را در آستانه ورشکستگی قرار داده، هشدار دادند.
به گفته این مدیران، اگر دولت برای اصلاح فرآیند اختصاص ارز تک نرخی به فعالان اقتصادی حوزه فاوا چاره اندیشی نکند، باید منتظر سونامی کمبود کالا، بیکاری و افزایش غیرمنتظره قیمت ها در این بازار باشیم.
دولت شفاف سازی کند
احمد علیپور رییس کمیسیون سخت افزار سازمان نظام صنفی رایانه ای تهران با تاکید براینکه خواسته اصلی صنف، شفافیت دولت در اختصاص ارز به حوزه فاواست، گفت: از دولت می خواهیم اعلام کند ارز ۴۲۰۰ تومانی به کدام بخش از فعالان این بازاراختصاص پیدا کرده است؟! آن هم در شرایطی که بیش از ۱۰ روز از اجرای ناقص ارز تک نرخی گذشته و دولت هنوز اعلام نکرده به کدام حوزه صنفی چقدر ارز تعلق گرفته است.
رییس کمیسیون سخت‌افزار سازمان نظام صنفی رایانه ای تهران با اشاره به این موضوع گفت: بسیاری از فعالان حوزه سخت‌افزار و رایانه اعلام کرده‌اند که ارز ۴۲۰۰ تومانی اصلا در بازار وجود ندارد و هیچ معامله‌ای براساس آن صورت نمی‌پذیرد؛ همچنین به فعالان حوزه فاوا ارز یا اختصاص نمی‎یابد یا به صورت گزینشی است.
علیپور ادامه داد: اگر این روند ادامه پیدا کند و دولت به صورت شفاف این موضوع را اعلام نکند، قطعا هم فساد شدیدی جامعه اقتصادی را دربر می‌گیرد و هم شرکت‌های بسیاری دچار ضرر و زیان جبران نشدنی خواهند شد.
رییس کمیسیون سخت‌افزار سازمان نظام صنفی رایانه ای تهران با بیان اینکه تا وقتی شفاف سازی از جانب دولت صورت نگیرد، عدالت صنفی رعایت نمی‌شود، گفت: خواسته اصلی صنف فناوری اطلاعات از دولت این است که مکانیزم ارایه ارز تک نرخی را شفاف اعلام کند تا شرکت‌ها بتوانند بر مبنای آن برنامه ریزی لازم را انجام دهند.
فشار اصلی روی بخش خصوصی است
در این نشست آزاد معروفی رئیس کمیسیون شبکه سازمان نظام صنفی رایانه ای تهران با اشاره به ضرورت بررسی راهکارهای کنترل نوسان ارز از سوی دولت گفت: موضوع بررسی راهکارها و چاره کنترل نوسان ارز قطعا یک موضوع حاکمیتی است و بخش خصوصی تنها متحمل فشارهای حاصل از این مشکلات است.
معروفی در این رابطه تاکید کرد: همانطور که بخش خصوصی و مردم همواره پشتیبان دولت هستند، دولت نیز باید با آنها همکاری کند تا شرکت‌ها بتوانند به حیات خود ادامه دهند.
به گفته معروفی، اگر دولت فکری به حال این مساله نکند بسیاری از شرکت‌ها به خصوص شرکت‌های کوچک از مدار کسب و کاری خود خارج و عده زیادی بیکار خواهند شد. همزمان با این مشکل، همچنان فشارهای زیادی هم از سوی سیستم گمرکی وارد می‌شود.
رئیس کمیسیون شبکه سازمان نظام صنفی رایانه ای تهران با اشاره به اختصاص ارز تک نرخی به فعالان حوزه فاوا ادامه داد: ما نمی‌گوییم شرکت‌های حوزه فاوا اصلا ارز نگرفته‌اند. اما آنقدر تعداد آنها معدود بوده که اثری در صنف ندارد.
معروفی همچنین به موضوع تولید کالاهای فناوری اطلاعات در کشور اشاره کرد و گفت: دولت باید بپذیرد که برخی از تکنولوژی‌ها مانند کالاهای حوزه ICT به‌سادگی در کشور قابل تولید نیستند و سیاستگذاری‌های اشتباه و نادرست، غیر از صدمه به شرکت‌ها تاثیر دیگری ندارد.
IT کالای لوکس نیست
رئیس کمیسیون سخت افزار سازمان نظام صنفی رایانه ای تهران با اشاره به رده بندی کالاهای فناوری اطلاعات و ارتباطات در دسته کالاهای لوکس گفت: زیربنای توسعه ایران در هر زمینه وابسته به صنعت فاوا است، با این وجود در رده بندی اختصاص ارز متاسفانه کالای فناوری اطلاعات در رده کالاهای لوکس طبقه بندی می شود و ارزی به آن تعلق نمیگیرد.
علیپور در این رابطه ادامه داد: اینکه دولت بگوید به همه نیازهای وارداتی ارز می‌دهیم اما در نهایت تنها به ۲۳ کالای وارداتی ارز تعلق گیرد، اقدامی کاملا غیرکارشناسی و اشتباه است. متاسفانه علی رغم پیگیری های سازمان، دولت هنوز هیچ پاسخی در این زمینه ارائه نکرده است.
علیپور همچنین یکی دیگر از تبعات عدم شفافیت درباره اجرای ارز تک نرخی را گسترش قاچاق عنوان کرد و گفت: قطعا اگر دولت نیازهای ارزی فعالان اقتصادی را در عرصه‌های مختلف به خصوص صنف فناوری اطلاعات پاسخگو نباشد، قاچاق کالا افزایش خواهد یافت.
اودر این رابطه افزود: سال ۷۲ به دلایل اقتصادی خیلی از بانک‌ها گشایش اعتبار بانکی نمی‌کردند و تراز تجاری منفی شده بود. به همین دلیل مرزهای کشور بسته شد. هرچند اوایل کمی مشکل ایجاد کرد، اما به دلیل ایجاد شفافیت شرکت‌ها تکلیف خود را می‎دانستند و بر اساس آن برنامه‎ریزی کردند.

دولت با بخش خصوصی مشورت کند
رئیس کمیسیون سخت افزار سازمان نظام صنفی رایانه ای تهران با اشاره به اینکه دولت درخصوص تدوین سیاست های ارزی با بخش خصوصی مشورت های لازم را انجام نداده، گفت: دولت تلاش می کند همچنان بدون مشورت با تشکل های خصوصی به صورت شفاهی از بابت مشکلات ارزی موجود رفع نگرانی کند اما این هرگز نگرانی های مدیران اقتصادی را رفع نمی کند
علیپور با بیان اینکه دولت می‌بایست در تدوین سیاست‌های اقتصادی نظرات بخش خصوصی را نیز داشته باشد، گفت: اصول حکم می‌کند اگر دولت نماینده ملت است، نظر ملت را که در قالب تشکل‌ها ارایه می‌شود بداند و بر اساس آن برنامه‌ریزی کند.
او در خصوص نقش تشکل های بخش خصوصی در این رابطه گفت: تشکل‌های صنفی دو نقش مهم دارند. اول اینکه در سیاستگذاری‌ها به دولت کمک کنند و بازوی مشورتی دولت باشند و دوم اینکه اگر دولت تصمیم نادرستی گرفت، عواقب کار را گوشزد کنند. قطعا اگر دولت بخواهد نظر بخش خصوصی حوزه فاوا را بشنود، با جان و دل کمک خواهیم کرد.
ضرر هنگفت شرکت‌های برنده مناقصات
در ادامه نشست رییس کمیسیون شبکه سازمان نظام صنفی رایانه ای تهران درباره مشکلات حاصل از نوسان نرخ ارز در مناقصات سال گذشته شرکت ها گفت: شرکت‌هایی که نیمه دوم سال گذشته در مناقصات برنده شده‌اند اکنون دو مشکل عمده دارند، نخست اینکه در مقابل مناقصه متعهد هستند و اگر نتوانند تعهدات خود را انجام دهند ضمانت‌نامه آنها ضبط می‌شود. دوم اینکه اعتبارشان در کشورهای دیگر از دست می‌رود زیرا کالایشان رسیده است، اما نمی‌توانند ترخیص کنند.
معروفی در این رابطه افزود: متاسفانه در مناقصات افزایش قیمت دلار و ضرر و زیان پیمانکاران دیده نشده است در‌حالی‌که هرچند سال یکبار ما با سونامی ارزی مواجه هستیم.

نوشته شده در تاریخ : ۹۷/۰۲/۲۲
دیدگاه ها

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *



آخرین اخبار
دیدار نوروزی مدیر عامل چادرملو
دیدار نوروزی مدیریت ارشد بانک ایران زمین با کارکنان ادارات مرکزی
آمادگی کامل بانک سپه برای تحقق شعار «جهش تولید با مشارکت مردم»
پیام نوروزی مدیرعامل بانک پارسیان
متن پیام نوروزی مدیر عامل شركت معدنی و صنعتی چادرملو
پیام مدیریت عالی بانک ایران زمین به مناسبت نوروز ۱۴۰۳
مدیرعامل بانک سپه حلول ماه مبارک رمضان و فرا رسیدن نوروز ۱۴۰۳ را تبریک گفت
معرفی شعب کشیک بانک سپه در ایام تعطیلات نوروز سال ۱۴۰۳
تامین مالی واحدهای مسکونی نیروهای مسلح به سرعت انجام می‌شود
چادرملو قرارداد خرید لکوموتیوهای سنگین باری با مپنا امضا کرد
ارسال کمک های اهدایی بانک سپه به هموطنان سیل زده جنوب سیستان و بلوچستان
درخشش محصولات بانک پارسیان در هشتمین جشنواره نوآوری برتر ایرانی
برگزاری مراسم سالروز تأسیس بانک ایران زمین
بازدید مهندس طاهر زاده از ۲ پروژه بزرگ صنعتی چادرملو
انتصاب مدیر امور مهندسی زیرساخت بانک ایران زمین
انتصاب معاون فناوری اطلاعات بانک ایران زمین
۱۰ تیم برتر رویداد چادرو شناخته شدند
جلسه کار گروه هماهنگی شبکه بانکی کشور در حوزه مدیریت گردش وجوه نقد
تصویب افزایش ۵۲ هزارو ۵۰۰ میلیارد ریالی چادرملو از محل سود انباشته
افتتاح فاز یک مجتمع کشت و صنعت پاک چوب با حمایت مالی بانک سپه و با حضور رئیس‌جمهور
نظرسنجی

نظر شما در برنامه ماه عسل چیست؟

View Results

mahak