در بانکداری دیجیتال، آینده شعب چگونه خواهد شد؟

تشخیص خبر : یکی از مهمترین شاخصه‌های شناختی ما از بانکها شعب آنها است. شعبی که تا همین امروز تعداد آنها تعیین کننده بزرگی بانکها بوده است.

اما در حال حاضر در صنعت بانکداری صحبت از یک مفهوم جدید به نام «بانکداری دیجیتال» به میان آمده که هنوز نقش شعب در آن چندان ملموس و مشخص نیست. آنچه در ادامه می‌خوانید گزیده‌ای از صحبتهای معاون فناوری اطلاعات بانک ایران زمین در خصوص نقش شعب در آینده و بانکداری دیجیتال است.

اینالوئی معاون فناوری اطلاعات بانک ایران زمین: هیچ کس درباره آینده شعبه در بانکداری دیجیتال صحبت نمی‌کند و در این زمینه یک ترس وجود دارد. قطعاً شعب در بانکداری خرد دیجیتال کارکردی نخواهند داشت.
هم اکنون در بانک ایران زمین ۹۷ درصد تراکنش‌ها در خارج از شعب انجام می‌شود. مطمئنا بانک‌های زیادی وجود دارند که درصدشان از این هم بالاتر است. برای پرداختن به اینکه آینده شعب چه می‌شود، بد نیست چند مثال را مطرح کنم. اکنون بزرگترین شبکه تاکسی‌رانی جهان اوبر است که یک تاکسی هم ندارد، بزرگرین شبکه هتل جهان B&B Booking است که یک هتل هم ندارند، بزرگترین شبکه خرده فروشی دنیا متعلق به علی بابا است که هیچ انباری ندارد، بزرگترین بانک دنیا هم در آینده هیچ شعبه نخواهد داشت.
مشخص است فضا به کدام سمت و سو می رود. شک نکنید بانکداری خرد صد در صد در خارج از شعبه انجام می‌شود. تنها بانکداری اختصاصی و شرکتی خواهد بود که انجام کارشان در یک فضای بانکی است؛ آن هم نه در شعبه بلکه در یک مرکز مشاوره که خدمات خاصی را ارائه می‌کند.

با وجود ۳۳۰ شعبه در کشور اکنون ۹۷ درصد تراکنش‌هایمان در خارج از شعب انجام می‌شود. باید دانش دیجیتال را ترویج کنیم، کاربران ما دیگر نباید تحویلدار باشند بلکه با بانکدارانی نیاز داریم که بتوانیم در آن مرکز مشاوره برای مشتری ارزش افزوده ایجاد کند.
این افراد باید خدماتی را بفروشند که دیگر خرد نیست. تمام خدمات خرد را می‌توان به دستگاه منتقل کرد. همین الان هم کارهای کمی وجود دارند که نیاز به مراجعه به شعبه دارند.
اگر امضای دیجیتال وجود داشت و مشکل احراز هویت حل شده بود دیگر کاری در شعبه نداشتیم. نقش شعبه باید عوض شود زیرا در آینده دیگر شعبی با این فرم نخواهیم داشت. شعب تغییر خواهند کرد و مفهوم شعب دیجیتال همین است.
این روند به یکباره انجام نمی‌شود، باید توجه کنیم بانکداری دیجیتال یعنی بانک سرویس را در اختیار شرکت‌هایی می‌گذارد تا آنها محصولات مختلف را در اختیار مشتریان قرار دهند. تحول دیجیتالی فقط به حوزه بانکی محدود نیست و باید سعی کنیم تمام خدمات را روی این بستر ارائه کنیم. 

نوشته شده در تاریخ : ۹۷/۰۵/۱۵
دیدگاه ها

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *



آخرین اخبار
پیش‌بینی پرداخت بدهی‌های دولت به بانک‌ها در بودجه ۱۴۰۴
استقبال از حضورگروه شرکت های چادرملو در نمایشگاه کانماین
مدیرعامل بانک سپه فرا رسیدن سالروز تاسیس بسیج مستضعفین را تبریک گفت
نشست آیین رونمایی از دوره جامع MBA مدیریت کسب وکار گردشگری برگزار شد
برگزاری دو مجمع فوق العاده کچاد
حاشیه سود کچاد در میان بالاترین های فولادی
برگزاری پیش‌رویداد چادرو ۲۰۲۴ در دانشگاه یزد
رونمایی ال‌جی از جدیدترین مانیتور گیمینگ UltraGear OLED با نرخ تازه‌سازی ۴۸۰ هرتز
مانور آمادگی همراه اول برای رویارویی با بحران؛ تمرینی برای پایداری ارتباطات
افزایش بیش از ۳ برابری صادرات فولاد چادرملو
مدیرعامل بانک سینا لوح تقدیر یاور اشتغال و خودکفایی دریافت کرد
طرح تسهیلاتی تدبیر بانک ایران زمین برای کارمندان شرکت ها
معارفه سرپرست مدیریت های جدید “روابط عمومی”، “معادن” و “منابع انسانی” ایمیدرو
نقش قابل تقدیر بانک ملی ایران در حمایت‌ از واحدهای تولیدی
دیدار و گفت و گوی مدیرعامل چادرملو با نماینده محترم مردم اردکان
رئیس شورای هماهنگی بانک‌ها:اجرایی‌شدن مصوبات بانکی سفر وزیر اقتصاد به استان سیستان و بلوچستان
پرداخت بیش از ۴۲ هزار میلیارد ریال تسهیلات توسط بانک سپه
ارائه خدمات شعبه غیرحضوری در نسخه جدید همراه پلاس فراز بانک ایران زمین
پیش‌رویداد دانشجویی دومین رویداد چادرو
افتتاح غرفه پارس کیمیا در همایش «چشم‌انداز صنعت ساختمان ایران»
نظرسنجی

نظر شما در برنامه ماه عسل چیست؟

View Results

mahak