در بانکداری دیجیتال، آینده شعب چگونه خواهد شد؟

تشخیص خبر : یکی از مهمترین شاخصه‌های شناختی ما از بانکها شعب آنها است. شعبی که تا همین امروز تعداد آنها تعیین کننده بزرگی بانکها بوده است.

اما در حال حاضر در صنعت بانکداری صحبت از یک مفهوم جدید به نام «بانکداری دیجیتال» به میان آمده که هنوز نقش شعب در آن چندان ملموس و مشخص نیست. آنچه در ادامه می‌خوانید گزیده‌ای از صحبتهای معاون فناوری اطلاعات بانک ایران زمین در خصوص نقش شعب در آینده و بانکداری دیجیتال است.

اینالوئی معاون فناوری اطلاعات بانک ایران زمین: هیچ کس درباره آینده شعبه در بانکداری دیجیتال صحبت نمی‌کند و در این زمینه یک ترس وجود دارد. قطعاً شعب در بانکداری خرد دیجیتال کارکردی نخواهند داشت.
هم اکنون در بانک ایران زمین ۹۷ درصد تراکنش‌ها در خارج از شعب انجام می‌شود. مطمئنا بانک‌های زیادی وجود دارند که درصدشان از این هم بالاتر است. برای پرداختن به اینکه آینده شعب چه می‌شود، بد نیست چند مثال را مطرح کنم. اکنون بزرگترین شبکه تاکسی‌رانی جهان اوبر است که یک تاکسی هم ندارد، بزرگرین شبکه هتل جهان B&B Booking است که یک هتل هم ندارند، بزرگترین شبکه خرده فروشی دنیا متعلق به علی بابا است که هیچ انباری ندارد، بزرگترین بانک دنیا هم در آینده هیچ شعبه نخواهد داشت.
مشخص است فضا به کدام سمت و سو می رود. شک نکنید بانکداری خرد صد در صد در خارج از شعبه انجام می‌شود. تنها بانکداری اختصاصی و شرکتی خواهد بود که انجام کارشان در یک فضای بانکی است؛ آن هم نه در شعبه بلکه در یک مرکز مشاوره که خدمات خاصی را ارائه می‌کند.

با وجود ۳۳۰ شعبه در کشور اکنون ۹۷ درصد تراکنش‌هایمان در خارج از شعب انجام می‌شود. باید دانش دیجیتال را ترویج کنیم، کاربران ما دیگر نباید تحویلدار باشند بلکه با بانکدارانی نیاز داریم که بتوانیم در آن مرکز مشاوره برای مشتری ارزش افزوده ایجاد کند.
این افراد باید خدماتی را بفروشند که دیگر خرد نیست. تمام خدمات خرد را می‌توان به دستگاه منتقل کرد. همین الان هم کارهای کمی وجود دارند که نیاز به مراجعه به شعبه دارند.
اگر امضای دیجیتال وجود داشت و مشکل احراز هویت حل شده بود دیگر کاری در شعبه نداشتیم. نقش شعبه باید عوض شود زیرا در آینده دیگر شعبی با این فرم نخواهیم داشت. شعب تغییر خواهند کرد و مفهوم شعب دیجیتال همین است.
این روند به یکباره انجام نمی‌شود، باید توجه کنیم بانکداری دیجیتال یعنی بانک سرویس را در اختیار شرکت‌هایی می‌گذارد تا آنها محصولات مختلف را در اختیار مشتریان قرار دهند. تحول دیجیتالی فقط به حوزه بانکی محدود نیست و باید سعی کنیم تمام خدمات را روی این بستر ارائه کنیم. 

نوشته شده در تاریخ : ۹۷/۰۵/۱۵
دیدگاه ها

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *



آخرین اخبار
انعقاد تفاهم نامه مجتمع تولید شیشه در گچساران با مشارکت مؤثر بانک سپه
بیمارستان ۵۲ تختخوابی زاگرس با مشارکت بانک سپه افتتاح شد
نمایش «نوآوری هم‌نوا با شما» توسط شرکت ال‌جی در CES 2026
پرداخت وام ازدواج در بانک ایران زمین ؛ بیش از دوبرابر تعهدات تکلیفی
اصلاح ۲۰ درصدی تعرفه بسته‌های اینترنت رایتل
تأکید نمایندگان مجلس بر ضرورت خروج بانک‌ها از بنگاه‌داری / از عملکرد بانک ملی ایران قدردانی شد
آزادی تمامی مادران زندانی جرائم مالی غیرعمد تا سقف ۲۵۰ میلیون تومان به همت بانک پارسیان
ثبت رکورد بالاتر از ۴ گیگابیت بر ثانیه روی شبکه ۵G همراه اول
امکان صدور برات الکترونیکی در بانک سینا فراهم شد
ثبت‌نام اینترنت فیبرنوری رایتل در میانه آغاز شد
برگزاری همایش ملی فرصت‌های سرمایه‌گذاری ICT با مشارکت همراه اول
لیست شعب کشیک بانک سپه در تهران برای روزهای یکشنبه و دوشنبه ۹ و ۱۰ آذر ماه‌
مهلت وکالتی کردن حساب‌های بانک سپه برای ثبت‌نام خودروهای وارداتی آذرماه ۱۴۰۴ تمدید شد
نحوه فعالیت شعب بانک ملّی ایران در روزهای نهم و دهم آذرماه ۱۴۰۴ در استان تهران
بورس کالا از جاده میان‌بُر تأمین مالی رونمایی کرد/اوراق سلف با تحویل گواهی سپرده؛ ترکیب برنده تولید
سرپرست بانک پارسیان خبر داد: انضباط مالی بانک پارسیان؛ از صفرِ اضافه‌برداشت از منابع بانک مرکزی تا نقش‌آفرینی مؤثر در بازار بین‌بانکی
ثبت نام خودروی وارداتی در بانک ایران زمین تمدید شد
امکان وکالتی کردن حساب‌های بانک سپه برای ثبت‌نام خودروهای وارداتی آذرماه ۱۴۰۴ فراهم شد
ضرورت تلاش برای تقویت سهم بازاری بانک سینا با استفاده از مدل‌های نوین بازاریابی
لیست شعب کشیک بانک سپه در تهران برای روزهای ۴ و ۵ آذرماه
نظرسنجی

نظر شما در برنامه ماه عسل چیست؟

View Results

mahak