شرط صادرات نرم افزار رعایت استانداردهاست

تشخیص خبر : کنفرانس مطبوعاتی کمیته فنی فناوری اطلاعات (JTC1) با تشریح دستاوردها و ترسیم برنامه های آینده این کمیته و همینطور اعلام فراخوان برای عضوگیری و جلب مشارکت در پنج کمیته فرعی آن، برگزار شد.

به گزارش تشخیص خبر به نقل از روابط عمومی سازمان نظام صنفی رایانه ای کشور، این نشست با حضور ناصرعلی سعادت رئیس سازمان و رئیس کمیته فنی فناوری اطلاعات، علی آذرکار دبیر کمیته، بهناز آریا دبیر کمیته فرعی “فنون امنیت اطلاعات” ،کوهیار مینو دبیرکمیته فرعی ” خدمات فناوری اطلاعات و حکمرانی فناوری اطلاعات” و سهرابی دبیر کمیته فرعی “پایداری برای فناوری اطلاعات و توسط آن” برگزار شد.
ناصرعلی سعادت در ابتدای نشست ضمن معرفی کمیته به فرآیند تشکیل و ارتقا آن اشاره کرد و گفت: تاکنون دو دوره از این کمیته تشکیل‌شده است، ولی متاسفانه به دلیل عدم انجام تعهدات محول شده رتبه کمیته نزول کرد که پس از آن سازمان نظام صنفی رایانه ای کشور با ارائه یک طرح سه ساله موفق شد با تایید و کسب مجوز سازمان ملی استاندارد دبیرخانه JTC1 در ایران را بر عهده گیرد.
رئیس کمیته فنی فناوری اطلاعات افزود: اکنون سازمان، معادلISO/IEC JTC1 در سطح بین‌المللی است و در مدت استقرار این کمیته در سازمان با تلاشهای بسیار توانستیم بار دیگر رتبه ایران را ارتقا دهیم و اکنون حق رای و امکان اظهارنظر و مشارکت در تدوین استانداردهای فنی فناوری اطلاعات در سطح بین‌المللی را داریم.
رئیس سازمان نظام صنفی رایانه ای کشور با تاکید بر اینکه رعایت استاندارد از پایه های اصلی هر صنعت برای راهیابی به بازارهای جهانی و درآمدزایی است، افزود: اولین شرط حضور در عرصه کسب و کار بین المللی و صادرات در هر صنعتی توجه به استانداردهاست. برای مثال در حوزه فناوری اطلاعات که علاقه مند به صادرات در حوزه نرم افزار هستیم باید در وهله نخست استانداردهای این حوزه را شناسایی و رعایت کنیم تا قادر به صادرات و تعاملات بین المللی باشیم.
علی آذر کار دبیر کمیته رسمی فنی فناوری اطلاعات نیز در ادامه مشارکت و ارتقا توان تخصصی در داخل کشور در جهت تدوین استانداردهای بین المللی را از دغدغه های همیشگی سازمان نظام صنفی رایانه ای دانست و افزود: پس از استقرار کمیته فنی فناوری اطلاعات در سازمان تلاشهای بسیاری برای بازگرداندن رتبه و حق رای کمیته انجام دادیم؛ تا جاییکه به اجلاس JTC1 پکن نیز دعوت شدیم. در ابتدا دو هدف عمده در دستور کار کمیته قرار داشت. در ابتدا ارتقا رتبه از جایگاه (O) به (P) یعنی ارتقا از امکان اظهار نظر صرف به حق رای و اثرگذاری که اکنون محقق شده است و دیگری فعال سازی کمیته های فرعی که تاکنون موفق به راه اندازی پنج کمیته فرعی فعال با بالاترین رتبه شده ایم.
او در ادامه افزود: تعهدات در سطح رتبه (P) بسیار سنگین است و به صورت مداوم باید درخصوص سندها و استانداردهای جدید اظهار نظر کنیم و رای بدهیم که هر کدام نیازمند کارشناسی و صرف وقت و انرژی بسیاری است. با این وجود هر رای صادر شده به مثابه اظهارنظر کشور ایران در میان کشورهای بزرگ و پیشرو در این حوزه میتواند چهره و وجهه مثبتی از توان فناوری اطلاعات ایران در عرصه های جهانی از ما نشان دهد.
آذرکار که دبیر کمیته فرعی ۷ با عنوان مهندسی سامانه‌ها و نرم‌افزار هم هست به وجوه اثرگذاری ایران با حضور در این کمیته اشاره کرد و گفت: تلاش برای استانداردسازی و رعایت استانداردها ضمن توسعه بازار کمک میکند کارشناسان ما پیش از ورود به بازار با مفاهیم تخصصی آشنا شوند و تعامل و هم کلام شدن متخصصان ایرانی با متخصصان خارجی به مرور موجب ارتقا سطح دانش تخصصی خواهد شد که در مجموع تبعات مثبتی را برای اقتصاد کشور در پی دارد.
کوهیار مینو دبیر کمیته فرعی ۲۹ که با عنوان مدیریت خدمات فناوری اطلاعات و حکمرانی فناوری اطلاعات شناخته میشود نیز به تشریح فعالیتهای این کمیته پرداخت و گفت: ایجاد استاندارد برای تعامل اجزا و سرویسهای مختلفی که با محتوای چند رسانه ای در ارتباط هستند حوزه اصلی فعالیت ما را تشکیل میدهد. علاوه بر اینکه در این کمیته بالاترین حجم تولید استاندارد را داریم و از سوی دیگر مشتریان متعددی در صنایع مختلف نیز با این استانداردها مرتبط هستند. از تولید تا مصرف اطلاعات چند رسانه ای تحت پوشش استانداردهای این کمیته است.
بهناز آریا دبیر کمیته فرعی ۲۷ با عنوان فنون امنیت اطلاعات است که با اشاره به نقش خانواده ایزو ۲۷۰۰۰ و مدیریت امنیت اطلاعات ISMS در این حوزه، گفت: امنیت اطلاعات از دغدغه های حاکمیت و دولت است و پیرو آن نظام حاکمیت امنیت اطلاعات نیز در کشور به تصویب رسیده است و در تلاشیم استانداردهای این حوزه را در سازمانهای اجرایی و دولتی نیز پیاده سازی کنیم.
او با تاکید بر اینکه نهادینه سازی فرهنگ استفاده از استاندارد یکی از اهداف این کمیته به شمار میرود، گفت: در این کمیته بالغ بر ۵۰ استاندارد تدوین شده که در همه صنایع و شاخه های مختلف مانند: رمزنگاری، حریم خصوصی، بیومتریک و غیره کاربرد دارد. استانداردهای حوزه امنیت اطلاعات معمولا در کشور انگستان تدوین میشود ولی بیشترین تعداد استاندارد اخذ شده در این حوزه با فاصله بسیار زیاد مربوط به کشور ژاپن است که نشان میدهد با ارزشترین دارایی کشور پیشرفته ای مانند ژاپن اطلاعات است که در حفظ امنیت آن تلاش میکند.
مسعود سهرابی دبیر کمیته فرعی ۳۹ با عنوان پایداری برای فناوری اطلاعات و توسط آن نیز به تشریح فعالیتهای این کمیته پرداخت و گفت: کمک به صنایع مختلف به وسیله IT در جهت صرفه جویی و کاهش مصرف انرژی محور اصلی فعالیت های کمیته ۳۹ است. با توجه به اینکه امروزه IT در تمامی حوزه های گسترش یافته که این میتواند معایب و محاسنی را در پی داشته باشد، برای مثال سهم فناوری اطلاعات در تولید گازهای گلخانه ای دو درصد و به اندازه صنعت هواپیمایی است و اینجا حساسیت ماجرا مشخص میشود. این کمیته در تلاش است تا ضمن کاهش هزینه ها با استفاده از IT موجب سودآوری شرکتها شود.
در پایان آذرکار از تمامی علاقه مندان و متخصصان مرتبط با حوزه فعالیت های کمیته فنی فناوری اطلاعات و پنج کمیته فرعی آن دعوت کرد تا با مشارکت در این کمیته ها در بازار جهانی استاندارد اثرگذار باشیم.
در همین راستا علاقه مندان و متقاضیان میتوانند جهت کسب اطلاعات بیشتر به سایت کمیته فنی فناوری اطلاعات به نشانیinso-ittc.ir مراجعه کنند یا آمادگی خود را برای مشارکت در کمیته های فرعی از طریق با نشانی الکترونیکی sec@isiri-ittc.ir اعلام کنند.
 

نوشته شده در تاریخ : ۹۶/۱۱/۱۶
دیدگاه ها

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *



آخرین اخبار
دیدار نوروزی مدیر عامل چادرملو
دیدار نوروزی مدیریت ارشد بانک ایران زمین با کارکنان ادارات مرکزی
آمادگی کامل بانک سپه برای تحقق شعار «جهش تولید با مشارکت مردم»
پیام نوروزی مدیرعامل بانک پارسیان
متن پیام نوروزی مدیر عامل شركت معدنی و صنعتی چادرملو
پیام مدیریت عالی بانک ایران زمین به مناسبت نوروز ۱۴۰۳
مدیرعامل بانک سپه حلول ماه مبارک رمضان و فرا رسیدن نوروز ۱۴۰۳ را تبریک گفت
معرفی شعب کشیک بانک سپه در ایام تعطیلات نوروز سال ۱۴۰۳
تامین مالی واحدهای مسکونی نیروهای مسلح به سرعت انجام می‌شود
چادرملو قرارداد خرید لکوموتیوهای سنگین باری با مپنا امضا کرد
ارسال کمک های اهدایی بانک سپه به هموطنان سیل زده جنوب سیستان و بلوچستان
درخشش محصولات بانک پارسیان در هشتمین جشنواره نوآوری برتر ایرانی
برگزاری مراسم سالروز تأسیس بانک ایران زمین
بازدید مهندس طاهر زاده از ۲ پروژه بزرگ صنعتی چادرملو
انتصاب مدیر امور مهندسی زیرساخت بانک ایران زمین
انتصاب معاون فناوری اطلاعات بانک ایران زمین
۱۰ تیم برتر رویداد چادرو شناخته شدند
جلسه کار گروه هماهنگی شبکه بانکی کشور در حوزه مدیریت گردش وجوه نقد
تصویب افزایش ۵۲ هزارو ۵۰۰ میلیارد ریالی چادرملو از محل سود انباشته
افتتاح فاز یک مجتمع کشت و صنعت پاک چوب با حمایت مالی بانک سپه و با حضور رئیس‌جمهور
نظرسنجی

نظر شما در برنامه ماه عسل چیست؟

View Results

mahak