در گفتگو با مسعود شنتیایی، رئیس اتحادیه خدمات فنی مهندسی و حفاظت الکترونیک و شبکه‌های ایمنی؛
سرمایه، تجربه دانش فنی سه رکن اساسی شرکت‌های دانش‌بنیان هستند

تشخیص خبر : شرکت‌های باسابقه می‌توانند راه گریز از بحران‌ها را به شرکت‌های دانش‌بنیان و نوپا بیاموزند و در مقابل از خلاقیت و نوآوری آن‌ها بهره‌مند شوند.

به گزارش تشخیص خبر به نقل از روابط عمومی مجمع تشکل‌های دانش‌بنیان ایران، مسعود شنتیایی بابیان این مطلب، بازیگران اصلی تولید را دو بخش صاحبان صنایع قدیمی و دیگری شرکت‌های نوپا و دانش‌بنیان دانست و گفت: برای رونق بخشیدن به تولید باید به این دو گروه و نیازهایشان توجه کرد. در یک‌سو صنایع و تولیدکنندگانی هستند که از قدیم مشغول به کار و فعالیت بودند و نیاز مردم و کشور را برآورده می‌کردند. این گروه اکنون دچار دودسته چالش هستند. یا خودشان را با شرایط فنی و تکنولوژی روز تطبیق ندادند یا به دلیل اعتبار و شان اقتصادی در دامان مراجع مقسم پول اعتبار پرورش نیافتند تا از فرصت‌های ایجادشده از این رهگذر بهره‌مند شوند.
او معتقد است، این دسته از صنایعی قدیمی برای افزایش کارآمدی و اثربخشی خود نیاز به کنترل و راهنمایی دارد.
رئیس اتحادیه خدمات فنی مهندسی و حفاظت الکترونیک و شبکه‌های ایمنی در ادامه به شرکت‌های نوپا و دانش‌بنیان‌ها اشاره کرد و گفت: این گروه فی‌نفسه به‌روز، دارای تحصیلات و خلاقیت هستند ولی از دو جنبه ضعف دارند. یا تجربیات تجاری کافی ندارند یا سازوکار مدیریتی برای اداره یک سازمان بزرگ را بلد نیستند. از نقطه صفر آغاز می‌کنند، به‌صورت ناگهانی رشد کرده و هم‌زمان با اوج‌گیری و شروع ترافیک کاری شروع رو به افول رفته و از بین می‌روند این فرآیند به‌طورمعمول یک تا دو سال به طول می‌انجامد.
شنتیایی معتقد است: در آن مقطعی که این شرکت‌ها به‌سوی افول حرکت می‌کنند احتیاج به حمایت و مشاوره دارند، زیرا در ابتدای امر، وام‌ها و تسهیلات هنگفتی به آن‌ها پرداخت‌شده است. در اثر عدم مدیریت منابع یا استفاده نابجا پیش از آنکه به درآمدزایی برسند، زمان بازپرداخت وام‌ها می‌رسد. آن بدهی موجب آشفتگی ذهنی‌شان می‌شود و به جای اینکه به خلاقیت و نوآوری خود ادامه بدهند، در جستجوی منابع دیگری هستند تا خودشان را حفظ کنند. ازآنجایی‌که تجربه کافی در حوزه کسب‌وکار و همین‌طور پشتوانه مالی مناسبی هم نداشته و دیگر برای دریافت تسهیلات بیشتر اعتباری هم ندارند. به‌این‌ترتیب این بنگاه‌ها محافظه‌کار می‌شوند و درنهایت شرکت با سرعت بیشتری رو به نابودی حرکت می‌کند. درصورتی‌که تجربه شرکت‌های باسابقه می‌توانند راه گریز از بحران را به آنها بیاموزد.
او نیز با تاکید بر اینکه در اقتصاد به هر دو گروه پیشکسوتان و هم شرکت‌های دانش‌بنیان و استارتاپ ها نیازمندیم، گفت: هیچ بنگاه اقتصادی نیست که تنها با داشتن پول یا دانش فنی بتواند موفق شود این‌ها لازم و ملزوم یکدیگر هستند.
به گفته شنتیایی، نمی‌توان انتظار داشت دولت همه مشکلات این شرکت‌ها در زمینه‌های مدیریتی، مالی و تعیین خط و مسیر فعالیت رفع کند.
سیل مهاجرت
رئیس اتحادیه خدمات فنی مهندسی و حفاظت الکترونیک و شبکه‌های ایمنی، به سیل مهاجرت نخبگان در کشور اشاره کرد و افزود: استارتاپ یا شرکت دانش‌بنیانی که پس از یک دوره فعالیت و مواجه با بحران‌های مختلف و در خلا تجربه مدیریتی فعالیتش به شکست منجر می‌شود دیگر مقروض و سرخورده است و نخبگان آن استارتاپ حاضر نیستند وارد یک شرکت دیگر شوند و زندگی کارمندی را در پیش بگیرند بنابراین مهاجرت اولین فکری است که به ذهنشان خطور می‌کند. 

نوشته شده در تاریخ : ۹۸/۰۳/۲۸
دیدگاه ها

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *



آخرین اخبار
مراسم معارفه ‌و تکریم مدیرعامل هلدینگ بهپویان هوشمند امید برگزار شد
پرداخت بیش از ۲۸۹ هزار میلیارد ریال تسهیلات تکلیفی توسط بانک سپه در سال ۱۴۰۲
انتشار گزارش اولیه دستاوردهای مالی ال‌جی برای سه‌ماهه اول سال ۲۰۲۴
حمایت ویژه بانک سپه از فعالان اقتصادی استان خراسان رضوی
تصمیم هیئت مدیره به انجام افزایش سرمایه تفویض شده در مجمع فوق العاده شرکت معدني و صنعتي چادرملو
کارت هدیه مجازی بانک ایران زمین، خدمتی برای کسانی که دوست شان دارید
افتخاری دیگر از ال‌جی با کسب جوایز متعدد طراحی در رقابت Red Dot Awards
دیدار نوروزی رئیس هیات عامل ایمیدرو با کارکنان و مدیران حوزه معدن و صنایع معدنی
در طرح تسهیلاتی “کارت اعتباری انتخاب پلاس” بانک ایران زمین، سرمایه ات را ۲/۵ برابر کن
فروش ۴۷۲ رقبه ملک به ارزش بیش از ۱۱۰ هزار میلیارد ریال توسط بانک سپه در سال ۱۴۰۲
دعوت بانک سپه از ملت ایران برای شرکت در راهپیمایی روز جهانی قدس
بازدید مدیران بانک ایران زمین از شعب استان خراسان رضوی
ثبت بالاترین میزان تولید گندله آهن و شمش فولادی در سال ۱۴۰۲
موثقی نیا خبر داد: بومی سازی فناوری های جدید در زنجیره الومینیوم
دیدار نوروزی مدیران بانک ایران زمین از شعب پایتخت
دیدار نوروزی مدیر عامل چادرملو
دیدار نوروزی مدیریت ارشد بانک ایران زمین با کارکنان ادارات مرکزی
آمادگی کامل بانک سپه برای تحقق شعار «جهش تولید با مشارکت مردم»
پیام نوروزی مدیرعامل بانک پارسیان
متن پیام نوروزی مدیر عامل شركت معدنی و صنعتی چادرملو
نظرسنجی

نظر شما در برنامه ماه عسل چیست؟

View Results

mahak