روابط عمومی بانك مركزی اعلام كرد؛
سامانه نیما ریسک‌های معمول تجارت را پوشش نمی دهد

تشخیص خبر : انتشار مطلبی در یکی از خبرگزاری ها با عنوان« تخلف چند صد میلیاردی صرافان در سامانه نیما»، باعث ایجاد ابهامات و سوالاتی در خصوص صحت و سقم بروز تخلف در سامانه نیما شد.

به گزارش تشخیص خبر به نقل از روابط عمومی بانک مرکزی، با توجه به مطلب منتشره و با عنایت به طرح سوالات مشابه در این خصوص، توضیحات زیر به منظور تنویر افکار عمومی و روشنگری در فضای رسانه ای اعلام می‌ شود:

۱- سامانه نیما بستری برای انجام مبادلات بین بانک‌ها، صرافی ها و سایر طرفین مبادلات تجاری کشور است و تاکنون موردی از اختلال یا نفوذ در آن مشاهده نشده است.

۲- اطلاعات منتشره در گزارش خبرگزاری، حاکی از عدم ایفای تعهد توسط یکی از طرفین قرارداد است که ریسکی محتمل در تمام معاملات بوده و ارتباطی با بستر انجام معامله ندارد. در این راستا امنیت سامانه نیما مشروط به سلامت طرفین معاملات کماکان پا برجاست و کوچکترین ریسکی از این محل متوجه مشتریان و مراجعان نخواهد بود.

۳- با توجه به عدم امكان دسترسي به اطلاعات حساب عرضه كنندگان ارز در بانك هاي خارجي، پوشش ریسک‌های ناشی از رفتار عرضه کنندگان و متقاضیان ارز توسط سامانه نیما انتظاری نادرست است و هر دو گروه باید پس از اطمینان از صحت و سقم اطلاعات طرف مقابل اقدام به انجام داد و ستد کنند.

۴- هشدارهای لازم توسط سامانه، به منظور آگاهی دادن به تمام واردکنندگان و صادرکنندگان بانک‌ها و صرافی‌ها در زمان آغاز فرایند معامله داده شده است و این افراد می‌بایست ملاحظات و نکات امنیتی مطروحه را در طول فرایند مد نظر داشته باشند.

۵- انجام معاملات خرید و فروش ارز توسط وارد کنندگان و صادرکنندگان به دو روش زیر قابل انتخاب بوده که بالطبع مسئولیت این انتخاب نیز بر عهده متقاضی خواهد بود:

الف) پرداخت یا واریز ارز پس از دریافت ریال
ب) پرداخت یا واریز ارز قبل از دریافت ریال

نکته پایانی اینکه رسالت سامانه نیما ایجاد فضای مناسب برای اطلاع خریداران و فروشندگان ارز از میزان عرضه و تقاضای آن و تسهیل داد و ستد بوده و پوشش ریسک‌های معمول تجارت را در بر نمی گیرد.
 

نوشته شده در تاریخ : ۹۸/۰۴/۱۰
دیدگاه ها

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *



1453199479758_ISNA
آخرین اخبار
موضوع امنیت یکی از شاخص های مهم اعتماد مشتری به بانک است
کمیته انضباطی کارکنان بانک ایران زمین انتخاب شدند
بازدید معاون عملیات بانکی از شعب استان تهران بانک ایران زمین
تجلیل از فرزند همکار شعبه خمینی شهر بانک ایران زمین
مسئولیت اجتماعی در قبال جامعه باید به یک دغدغه تبدیل شود
مرکز نوآوری ایران زمین پایگاهی برای مشارکت و جمع آوری ایده های خلاقانه است
ادعای اروپایی‌ها در مورد کاهش تعهدات برجامی مبنای حقوقی ندارد
بازدید عضو هیات عامل و مدیران ارشد بانک ایران زمین از شعب استان هرمزگان
بازدید مدیران بانک ایران زمین، از موسسه خیریه کهریزک استان البرز
معرفی سامانه هریم بانک ایران زمین(هدایت رمز دوم یکبار مصرف)
شماره پیامک بانک ایران زمین را بین مخاطبین خود ذخیره کنید
دستیابی پست به فناوری ارسال بسته از طریق پهپاد، عملیات امدادرسانی را تسهیل می کند
توزیع مرسولات فروشگاه اینترنتی سنجه کیش و صندوق امداد ولایت توسط پست
بانک ایران زمین به زلزله زدگان میانه کانکس اهدا کرد
نقش کلیدی بانکها در نهادینه سازی مسئولیت اجتماعی در جامعه
مهمترین دغدغه بانک ها ارتقاء امنیت حسابهای مشتریان است
اعلام برندگان قرعه جشنواره صعود آزاد باشگاه مشتریان بانک ایران زمین
ارتقاء تجربه مشتری از طریق باشگاه مشتریان ایران زمین
بانک ایران زمین تا سال ۱۴۰۰ به بانک دیجیتال تبدیل می شود
سازمان نظام صنفی رایانه ای کشور خواستار ساماندهی واردات کالاهای دست دوم رایانه‌ای شد
fff
نظرسنجی

نظر شما در برنامه ماه عسل چیست؟

View Results

mahak