در بانکداری دیجیتال، آینده شعب چگونه خواهد شد؟

تشخیص خبر : یکی از مهمترین شاخصه‌های شناختی ما از بانکها شعب آنها است. شعبی که تا همین امروز تعداد آنها تعیین کننده بزرگی بانکها بوده است.

اما در حال حاضر در صنعت بانکداری صحبت از یک مفهوم جدید به نام «بانکداری دیجیتال» به میان آمده که هنوز نقش شعب در آن چندان ملموس و مشخص نیست. آنچه در ادامه می‌خوانید گزیده‌ای از صحبتهای معاون فناوری اطلاعات بانک ایران زمین در خصوص نقش شعب در آینده و بانکداری دیجیتال است.

اینالوئی معاون فناوری اطلاعات بانک ایران زمین: هیچ کس درباره آینده شعبه در بانکداری دیجیتال صحبت نمی‌کند و در این زمینه یک ترس وجود دارد. قطعاً شعب در بانکداری خرد دیجیتال کارکردی نخواهند داشت.
هم اکنون در بانک ایران زمین ۹۷ درصد تراکنش‌ها در خارج از شعب انجام می‌شود. مطمئنا بانک‌های زیادی وجود دارند که درصدشان از این هم بالاتر است. برای پرداختن به اینکه آینده شعب چه می‌شود، بد نیست چند مثال را مطرح کنم. اکنون بزرگترین شبکه تاکسی‌رانی جهان اوبر است که یک تاکسی هم ندارد، بزرگرین شبکه هتل جهان B&B Booking است که یک هتل هم ندارند، بزرگترین شبکه خرده فروشی دنیا متعلق به علی بابا است که هیچ انباری ندارد، بزرگترین بانک دنیا هم در آینده هیچ شعبه نخواهد داشت.
مشخص است فضا به کدام سمت و سو می رود. شک نکنید بانکداری خرد صد در صد در خارج از شعبه انجام می‌شود. تنها بانکداری اختصاصی و شرکتی خواهد بود که انجام کارشان در یک فضای بانکی است؛ آن هم نه در شعبه بلکه در یک مرکز مشاوره که خدمات خاصی را ارائه می‌کند.

با وجود ۳۳۰ شعبه در کشور اکنون ۹۷ درصد تراکنش‌هایمان در خارج از شعب انجام می‌شود. باید دانش دیجیتال را ترویج کنیم، کاربران ما دیگر نباید تحویلدار باشند بلکه با بانکدارانی نیاز داریم که بتوانیم در آن مرکز مشاوره برای مشتری ارزش افزوده ایجاد کند.
این افراد باید خدماتی را بفروشند که دیگر خرد نیست. تمام خدمات خرد را می‌توان به دستگاه منتقل کرد. همین الان هم کارهای کمی وجود دارند که نیاز به مراجعه به شعبه دارند.
اگر امضای دیجیتال وجود داشت و مشکل احراز هویت حل شده بود دیگر کاری در شعبه نداشتیم. نقش شعبه باید عوض شود زیرا در آینده دیگر شعبی با این فرم نخواهیم داشت. شعب تغییر خواهند کرد و مفهوم شعب دیجیتال همین است.
این روند به یکباره انجام نمی‌شود، باید توجه کنیم بانکداری دیجیتال یعنی بانک سرویس را در اختیار شرکت‌هایی می‌گذارد تا آنها محصولات مختلف را در اختیار مشتریان قرار دهند. تحول دیجیتالی فقط به حوزه بانکی محدود نیست و باید سعی کنیم تمام خدمات را روی این بستر ارائه کنیم. 

نوشته شده در تاریخ : ۹۷/۰۵/۱۵
دیدگاه ها

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *



1453199479758_ISNA
آخرین اخبار
برای اطلاع از تعداد سیم کارت هایتان استعلام بگیرید سیم‌کارت
بانک ایران زمین اولین بانک دیجیتال کشور
انتصاب سرپرست امور بین الملل بانک ایران زمین
عملکرد کاملا مطلوب بانک ایران زمین در رعایت استاندارد محصولات کارتی
رشد ۱۷۳ درصدی درآمدها و سود صندوق سرمایه گذاری بانک ایران زمین
تجلیل از مشتریان بانک ایران زمین، در استانهای فارس، بوشهر، کهکیلویه و بویر احمد
عدم پذیرش چک های غیر صیادی سایر بانک ها توسط بانک ایران زمین از فردا
برگزاری جشنواره عکس ماندگار استان خراسان جنوبی با حمایت بانک ایران زمین
نگاه بانکداری دیجیتال، ارائه سرویس به درخواست مشتری است
بررسی عملکرد شعب بانک ایران زمین استان گیلان
برگزاری گردهمایی روسای شعب بانک ایران زمین
دیدار مدیر استانی بانک ایران زمین با رئیس نظام پزشکی استان همدان
آمادگی بانک ایران زمین برای خدمات رسانی به زوار اربعین
برگزاری گردهمایی سراسری روسای شعب استانی
مراسم تودیع و معارفه مدیر شعب بانک ایران زمین در استانهای البرز، قزوین و زنجان برگزار شد
دیدار مدیر استانی بانک ایران زمین با معاون غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه
برگزاری شانزدهمین کنفرانس ملی حسابداری ایران با حمایت بانک ایران زمین
مشتری محوری؛ اساس بانکداری دیجیتال
انتصاب اعضای جدید هیات عامل بانک ایران زمین
یک_قطره_کمتر
fff
نظرسنجی

نظر شما در برنامه ماه عسل چیست؟

View Results

mahak