در بانکداری دیجیتال، آینده شعب چگونه خواهد شد؟

تشخیص خبر : یکی از مهمترین شاخصه‌های شناختی ما از بانکها شعب آنها است. شعبی که تا همین امروز تعداد آنها تعیین کننده بزرگی بانکها بوده است.

اما در حال حاضر در صنعت بانکداری صحبت از یک مفهوم جدید به نام «بانکداری دیجیتال» به میان آمده که هنوز نقش شعب در آن چندان ملموس و مشخص نیست. آنچه در ادامه می‌خوانید گزیده‌ای از صحبتهای معاون فناوری اطلاعات بانک ایران زمین در خصوص نقش شعب در آینده و بانکداری دیجیتال است.

اینالوئی معاون فناوری اطلاعات بانک ایران زمین: هیچ کس درباره آینده شعبه در بانکداری دیجیتال صحبت نمی‌کند و در این زمینه یک ترس وجود دارد. قطعاً شعب در بانکداری خرد دیجیتال کارکردی نخواهند داشت.
هم اکنون در بانک ایران زمین ۹۷ درصد تراکنش‌ها در خارج از شعب انجام می‌شود. مطمئنا بانک‌های زیادی وجود دارند که درصدشان از این هم بالاتر است. برای پرداختن به اینکه آینده شعب چه می‌شود، بد نیست چند مثال را مطرح کنم. اکنون بزرگترین شبکه تاکسی‌رانی جهان اوبر است که یک تاکسی هم ندارد، بزرگرین شبکه هتل جهان B&B Booking است که یک هتل هم ندارند، بزرگترین شبکه خرده فروشی دنیا متعلق به علی بابا است که هیچ انباری ندارد، بزرگترین بانک دنیا هم در آینده هیچ شعبه نخواهد داشت.
مشخص است فضا به کدام سمت و سو می رود. شک نکنید بانکداری خرد صد در صد در خارج از شعبه انجام می‌شود. تنها بانکداری اختصاصی و شرکتی خواهد بود که انجام کارشان در یک فضای بانکی است؛ آن هم نه در شعبه بلکه در یک مرکز مشاوره که خدمات خاصی را ارائه می‌کند.

با وجود ۳۳۰ شعبه در کشور اکنون ۹۷ درصد تراکنش‌هایمان در خارج از شعب انجام می‌شود. باید دانش دیجیتال را ترویج کنیم، کاربران ما دیگر نباید تحویلدار باشند بلکه با بانکدارانی نیاز داریم که بتوانیم در آن مرکز مشاوره برای مشتری ارزش افزوده ایجاد کند.
این افراد باید خدماتی را بفروشند که دیگر خرد نیست. تمام خدمات خرد را می‌توان به دستگاه منتقل کرد. همین الان هم کارهای کمی وجود دارند که نیاز به مراجعه به شعبه دارند.
اگر امضای دیجیتال وجود داشت و مشکل احراز هویت حل شده بود دیگر کاری در شعبه نداشتیم. نقش شعبه باید عوض شود زیرا در آینده دیگر شعبی با این فرم نخواهیم داشت. شعب تغییر خواهند کرد و مفهوم شعب دیجیتال همین است.
این روند به یکباره انجام نمی‌شود، باید توجه کنیم بانکداری دیجیتال یعنی بانک سرویس را در اختیار شرکت‌هایی می‌گذارد تا آنها محصولات مختلف را در اختیار مشتریان قرار دهند. تحول دیجیتالی فقط به حوزه بانکی محدود نیست و باید سعی کنیم تمام خدمات را روی این بستر ارائه کنیم. 

نوشته شده در تاریخ : ۹۷/۰۵/۱۵
دیدگاه ها

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *



1453199479758_ISNA
آخرین اخبار
عرضه میوه تنظیم بازار شب عید در سراسر کشور آغاز شد
عیدی هوشمند بانک ایران زمین؛کارت هدیتو خودت شارژ کن
مراسم رونمایی از تمبر یادبود بانک‌ایران زمین
فرهنگ مسئولیت اجتماعی باید در جامعه نهادینه شود
“بلوط ایران زمین” پویش جدید بانک ایران زمین
پیام تبریک مجمع تشکل‌های دانش‌بنیان به منتخبین عرصه دانش‌بنیان و فناور کشور در مورد انتخابات اتاق بازرگانی تهران
فروش املاک و مستغلات بانک ایران‌زمین
دریافت جایزه ملی مدیریت مالی ایران توسط بانک ایران زمین
اعلام اسامی برندگان هفته پنجم قرعه کشی جشنواره همراه بانک ایران زمین
بنیان بانکداری دیجیتال بر روی تجربه مشتری استوار است
توانمندسازی شرکت‌های دانش‌بنیان با سرمایه‌گذاری بخش خصوصی
منابع انسانی مهمترین عامل کسب برتری نسبت به رقبا است
بازدید مدیراستانی بانک ایران زمین از کارخانه اختر لبن تبریز
تجلیل از صادر کنندگان نمونه استان البرز با حضور مدیران بانک ایران زمین
موتور محرک اقتصاد دانایی محور شرکت‌های دانش‌بنیان هستند
اهدای تجهیزات بیمارستانی توسط بانک ‌ایران زمین به زلزله‌زدگان کرمانشاه
برگزاری گردهمایی سراسری مسئولین شعب مشهد و دوایر ستادی بانک ایران زمین
بانک ایران زمین به راهکارهای اجرای فناوری بلاک چین دست پیدا می کند
تعامل بین‌المللی در حوزه دانش‌بنیان‌ها یک ضرورت است
فروش املاک و مستغلات بانک ایران‌زمین
fff
نظرسنجی

نظر شما در برنامه ماه عسل چیست؟

View Results

mahak